Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/289
Fragancia vid Björnholmen, Rindö 2019-08-21
Fragancia vid Björnholmen, Rindö 2019-08-21
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1993, S34
* De gula färjorna, 2010, S101
  Byggd 1971
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 96
  Registernr 11242
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJFZ
  Systerfartyg Färja 61/268 Färja 61/269 Färja 61/270 Färja 61/271 Färja 61/292 Färja 61/294 Färja 61/295
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 64,02 meter 74,02 meter
  Största bredd 11,72 meter 11,72 meter
  Djupgående 3,50 meter 3,50 meter
  Brt/Nrt 374/167 -
  Maskineri 2 x Noab SF 13 RS-F 4 x Volvo Penta D9-300
  Effekt 900 hk, 662 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet 250 passagerare 247 passagerare
   48 personbilar 36 personbilar
  Historik
  1971-12 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/289 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1981-06-03 Ändrad till reservfärja för leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1982-09-17 Ankommer till Kalmar varv AB, Kalmar för ombyggnad. Förlängd med 10,00 meter samt nya torn. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 40M 20, 1.080 hk, 794 kW, installeras. Man ökar samtidigt från två till fyra huvudmaskiner.
  1983-05-21 Åter i trafik. Nu på leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1984-07 Flyttad till leden Furusund - Yxlan, Stockholm.
  1988-12 Ändrad till reservfärja för leden Östanå - Ljusterö, Stockholm
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och döpt till Fragancia.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 79M, 1.080 hk, 794 kW, installeras.
  1993-01-10 Ankommer till Alandia Yards, Mariehamn, Åland för ombyggnad. Ny styrhytt.
  1993-05-22 Åter i trafik som reservfärja på leden Östanå - Ljusterö.
  1993-08-27 Flyttas till leden Slagsta - Jungfrusund, Mälaren där invigningen sker kl. 17.00.
  1995-12-30 Ändrad till reservfärja för lederna Östanå - Ljusterö och Furusund - Yxlan, Stockholm.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2000-08 Flyttad till leden Slagsta - Jungfrusund, Mälaren.
  2005-02-04 Upplagd vid Tenö varv, Vaxholm som reservfärja för lederna i Stockholmsområdet.
  2005-10-14 Insatt som reservfärja för leden Rindö - Stenslätten, Stockholm.
  2006-09-26 Blir ordinarie färja för leden Rindö - Stenslätten, Stockholm.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2015 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D9-300, 1.200 hk, 882 kW, installeras vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.