Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/269
Marlene i Pansio, Finland 1999-08-02
Marlene i Pansio, Finland 1999-08-02
Foto: Erik Hag
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 5/1967, S66
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Erik Hag, BREV, 2007-09-27 PN
* De gula färjorna, 2010, S100

* Provinstidningen Dalsland 1966-03-11
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1966-03-12
* Provinstidningen Dalsland 1966-06-03
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1966-06-04
* Göteborgsposten 1966-06-06
  Byggd 1966
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 75
  Registernr 10979
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJDP
  Systerfartyg Färja 61/268 Färja 61/270 Färja 61/271 Färja 61/289 Färja 61/292 Färja 61/294 Färja 61/295
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,02 meter 51,84 meter
  Största bredd 11,72 meter 11,74 meter
  Djupgående 1,97 meter 1,58 meter
  Brt/Nrt 322/76 253/76
  Maskineri 3 x Scania-Vabis D11 -
  Effekt 450 hk, 331 kW 612 hk, 450 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 220 passagerare -
   48 personbilar -
  Historik
  1966-03-10 Sjösatt.
  1966-06-03 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/269 till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Lilla Varholmen - Öckerö, Bohuslän.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1972 Flyttas till leden Instö - Vrångholmen, Bohuslän.
  1978 Flyttas till leden Torsö - Sundsören, Vänern.
  1981 Flyttas till leden Instö - Vrångholmen, Bohuslän.
  1983-06-06 Såld till OY Hinaus, Åbo, Finland och omdöpt till Färja 2.
  1987-03-24 Såld till AB Merituote A. Sandin, Havsprodukt OY, Hangö och omdöpt till Marlene. Registreras som fiskefartyg.
  1989-02 Överförd till Hangö Forell KB, Hangö.
  1989-02 Såld till Timicro OY, Nådendal. Upplagd i Pansio i väldigt dåligt skick under namnet "Färja 2" med siffrorona 69 övermålade.
  1999 Såld till OY Suomen Hinaus AB, Nådendal, Finland.
  2000-12-19 Såld till Järvikeljetus Papunen OY, Nyslott. Används som läktare.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.