Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stoompont II
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1922
  Varv N V Maschienenfabrik H J Koopman, Dordrecht, Holland
  Varvsnummer -
  Registernr 12121
  Fartygstyp Ångfärja
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SDQI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 32,00 meter -
  Största bredd 9,52 meter -
  Djupgående 3,00 meter -
  Brt/Nrt - 227/-
  Maskineri 2 x ångmaskin 2 x ångmaskin
  Effekt 170 hk, 125 kW 170 hk, 125 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
   - personbilar -
  Historik
  1922 Levererad av N V Maschienenfabrik H J Koopman som Stoompont II till Gemeenteveren Amsterdam (GVB), Amsterdam, Holland. Trafik i Amsterdams hamn som bil- och passagerarfärja.
  1955 Såld till Götaverken AB, Göteborg och omdöpt till Götaverken. Ombyggd vid Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand. Förlängd 6,5 meter. Överbyggnaden fölängs för- och akterut för att öka antalet platser under tak. Oljeeldning installeras. Får certifikat för 698 passagerare.
  1956-01-23 Insatt i trafik på traden Sänkverket - Rosenlund.
  1956-04-09 Får nytt certifikat för 932 passagerare.
  1964 Upplagd för försäljning.
  1966-11-01 Såld till AB Skrot & Avfallsprodukter, Göteborg.
  1967-09 Såld till AB Rör & Konstruktionssvets, Göteborg.
  1968-09-30 Såld till Bogser AB Sven, Göteborg och omdöpt till BH 85. Förvandlas till pråm genom att däcksbyggnaden skärs bort. Nytt tonnage 227 brt, 181 nrt. Transport av fartygssektioner till de västsvenska varven.
  1988 Skrotad.
Tillbaka till Götaverken AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.