Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Waxholm II
Waxholm II utanför Näsudden, Utö 2007-08-14
Waxholm II utanför Näsudden, Utö 2007-08-14
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 2005, S148
* Sveriges Skeppslista 2006, S152
* Hans Anderson, SAM 2005-10-26
  Byggd 1983
  Varv Lunde Varv och Verkstads AB, Ramvik
  Varvsnummer 219
  Registernr 13164
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8224999
  Signal SKNW
  Systerfartyg Waxholm I
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,50 meter 36,00 meter
  Största bredd 9,02 meter 9,02 meter
  Djupgående 2,95 meter 2,95 meter
  Brt/Nrt 387/148 387/148
  Maskineri 2 x Scania DSI 11 2 x Volvo Penta D16 MH
  Effekt 539 hk, 397 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart 12 knop 13 knop
  Kapacitet 450 passagerare 350 passagerare
  Historik
  1983-12-09 Döpt av landstingsrådet Gunnel Färm vid en cermoni vid varvet i Ramvik.
  1983-12-13 Levererad av Lunde Varv och Verkstads AB som Waxholm II till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Byggnadskostnad 9,7 milj SEK.
  1984 Ombyggd vid Finnboda varv AB, Nacka. En ankstjärt tillkommer i fartygets akter för att öka fartygets förmåga att kunna bryta is vid backmanövrar.
  1987 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MAN D2842 LE på 836 hk, 615 kW, installerade i Fredrikshavn, Danmark.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  1997-07-12 Grundstöter på 2,0 meters grynnan, NV om Bjurögrund på Västra Saxarfjärden på tur mot Vaxholm. Ådrar sig skador på båda propellerarrangemangen.
  2001 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Mitsubishi S6A3, 1.140 hk, 838 kW, installerade.
  2001-10-28 Kl. 21.45 får fartyget brand i maskinrummet vid Lillsved. Inga passagerare finns ombord utan endast tre mans besättning. Sjöräddningen larmar ut Rescue Scandia, Rescue Kreab och Oscar Falkman från SSRS, KBV 311 från Kustbevakningen och brandbåten Fenix med rökdykare från Räddningstjänsten Stockholm. Besättningen lyckas dock själva släcka branden. Fartyget bogseras senare av KBV 311 till Vaxholm dit man ankommer kl. 00.30.
  2002-09-11 En äldre dam faller i vattnet när hon skall debarkera fartyget vid Strömkajen. Besättningen får upp damen ur vattnet och hon förs till sjukhus i ambulans.
  2004-06-01 Drift och bemanning övertas av Utö Rederi AB, Utö. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  2004-12-05 Grundstöter vid det innersta prickparet vid Gruvbryggan, Utö. Skador på propellrar, roder m.m. Kör på en maskin till Kummelnäs varv, Nacka för reparation.
  2006-04-05 Grundstöter i höjd med sjömacken vid Gruvbryggan, Utö vid 07-tiden på tur mot Årsta Havsbad. Skador på babords propeller och propelleraxel. Reparation och byte av propelleraxel i samband med vårrustning och torrsättning på Kummelnäs varv, Nacka under maj månad.
  2007 Ombyggd vid Oskarshamns varv, Oskarshamn. Ombyggnad till stävtillägg. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16MH, 1.200 hk, 882 kW, en Jastram 75 kW bogpropeller och ny Volvo Penta D9A 225 kVA hjälpmaskin installeras. Nya mattor på nedre däck och helmålad utvändigt. Beräknad ombyggnadskostnad 8,0 milj SEK och återleverans till sommartidtabellen start den 17 juni.
  2007-07-19 Lämnar Oskarshamn och ankommer på kvällen till Nybrokajen, Stockholm, cirka en månad försenad.
  2013-01-28 På tur från Årsta havsbad grundstöter man på väg in mot Gruvbryggan kl. 15.30. Man hamnar för långt åt babord, förmodligen pga isen, vid sista prickparet och skadar babords propeller samt trycker upp babords roder. Man tar sig för egen maskin in till bryggan och kan förtöja och släppa av passagerarna. Restrerande av kvällens turer körs av Renskär som dagen därpå assisterar Waxholm II genom isen upp till Ingarölandet innan man kan fortsätta turen till Kummelnäs varv för egen maskin.
  2015-06-15 Drift och bemanning övertas av Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm. Trafik i Stockholms skärgård.
  2016-04-18 Drift och bemanning övertas av Utö Rederi AB, Utö. Trafik i Stockholms södra skärgård, främst traden Årsta havsbad - Utö.
  2019-03-15 Lämnar Årsta havsbad för färd till Damen Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn för livstidsförlängning. Helt ny inredning i hela fartyget, nytt kök, ny kafeteria och nytt kylrum. Ny utrustning i styrhytten, nya sidoskott och nytt ventilationssystem.
  2019-09-06 Lämnar Oskarshamn efter ombyggnaden för färd till Utö.
  2020-06-01 Drift och bemanning övertas av Blidösundsbolaget AB, Stockholm. Fortsatt trafik i Stockholms södra skärgård, främst traden Årsta havsbad - Utö.
  2023-04-02 Får maskinhaveri på babords huvudmaskin. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D16 MH, 600 hk, 441 kW, installeras under våren vid Tenö varv AB, Vaxholm. Maskinen är begagnad och kommer från systerfartyget Waxholm I.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.