Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wärsta
Elfkungen vid Stadskajen, Trollhättan 2006-07-04
Elfkungen vid Stadskajen, Trollhättan 2006-07-04
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1990, S14-15
* Redaren 5/1990, S8-9
* Redaren 2/1994, S25
* Redaren 3/1995, S12
* Svensk Sjöfarts Tidning 25-26/1973, S28
* Båtologen 4/1990, S196
* Länspumpen 2/2011, S35-36
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S212
  Byggd 1875
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 116
  Registernr 1525
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDBL, numera SGLO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,34 meter 24,60 meter
  Största bredd 4,70 meter 5,08 meter
  Djupgående - 2,30 meter
  Brt/Nrt 79/54 92/27
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin Volvo Penta TAMD 120
  Effekt 112 hk, 82 kW 340 hk, 250 kW
  Toppfart - 11 knop
  Kapacitet - 135 passagerare
  Historik
  1875 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Wärsta till Medelpads Ångfartygs AB, Sundsvall. Trafik mellan Sundsvall och Wärsta via Alnö.
  1877 Medelpads Ångfartygs AB ombildas till Medelpads Ångfartygs AB, Sundsvall.
  1881 Såld till A P Hedberg, Sundsvall.
  1883 Såld till Gustaf Olympias Stadin, Sundsvall för 22.000 SEK och omdöpt till Skön. Trafik på traden Sundsvall - Söråker.
  1887 Ombyggd.
  1891 Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras.
  1902-11 Förbyggd. Ommätt. Nya mått 24,37 x 4,83 meter. Nytt tonnage 80/42.
  1909-02-17 Såld till grosshandlare Uno Alexander Horney, Sundsvall.
  1916-09-26 Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall för 20.000 SEK.
  1919-05 Ombyggd fullständigt vid AB Mohögs Mekaniska Verkstad, Sundsvall. Nytt förhöjt fördäck, nytt kör och pentry samt ny nergång till försalongen. Nytt tonnage 84/49.
  1920-06-02 Ommätt. Nya mått 24,18 x 4,88 meter. Nytt tonnage 99/57.
  1931-08-19 Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård i likvidation. Fartyget läggs upp.
  1934-04-17 Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB, Sundsvall för 7.000 SEK. Stuveribåt i Sundsvallsområdet.
  1954-08-06 Såld till Oscar Kristoffer Agaton Christoffersson, Timrå för 10.000 SEK.
  1957 Motoriserad med en dieselmotor på 115 hk, 84 kW.
  1959-05-10 Såld till Ingmar Gudmundsson, Gävle för 32.500 SEK och omdöpt till Sommarö. Trafik på traden Gävle - Limön.
  1971 Upplagd i Gävleån.
  1972-08-01 Såld till Berta Gudmundssson, Gävle för 2.500 SEK.
  1988-10-25 Såld till Wäddö Kanalbolag HB, Stockholm för 200.000 SEK. Ombyggd och upprustad vid Mälarvarvet, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1990 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD 96, 125 hk, 92 kW, installeras.
  1990-01-01 Såld till Wäddö Kanalbolag AB, Stockholm för 450.000 SEK.
  1990-06-20 Grundstöter kl. 20.30 öster om ön Midsommar i Södra Björkfjärden, Mälaren under en chartertur med 42 passagerare ombord. Fartyget fastnar på grundet med 20 graders slagsida. Passagerarna evakueras efter ett tag av Kustbevakningen.
  1990-06-21 Dras, efter flera misslyckade försök, loss från grundet kl. 11.12 av bogserbåten Hermes. Vid ett av försöken går bogservajern av. Sommarö lämnar kl. 12.40 platsen för egen maskin för att gå mot Stockholm.
  1992-04-21 Wäddö Kanalbolag AB i konkurs. Upplagd vid Riddarholmen.
  1994-04-13 Såld till Rederi AB Astrea, Göteborg för 1,92 milj SEK och omdöpt till Astrea af Stockholm.
  1995-06-07 Grundstöter kraftigt vid Långholmens brygga, Stockholm kl. 17.45 under en chartertur från Riddarholmen till Långholmen med 82 passagerare ombord. Grundstötningen orsakas av att hjälpmaskinen stannar när befälhavaren ska lägga i backen för att stoppa upp vid bryggan. För att undvika en fontalkrock med bryggan girar man styrbord och lägger sig med babordsidan mot stranden vilket gör att man får kraftig slagsida. Fartyget dras loss under kvällen och kommer åter i trafik dagen efter.
  1996 Såld till Göta Kanal Charter Stockholm AB, Stockholm.
  2000 Uthyrd till AB Söderköpings Brunn, Söderköping.
  2005-03-16 Såld till Rederi AB Strömkarlen, Trollhättan för 2,1 milj SEK och omdöpt till Elfkungen. Trafik på Göta Älv.
  2007-08-08 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Tillbaka till Medelpads Ångfartygs AB
Tillbaka till Medelpads Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
Tillbaka till Sundsvalls Förenade Stuveri AB
Tillbaka till Wäddö Kanalbolag HB
Tillbaka till Wäddö Kanalbolag AB
Tillbaka till Rederi AB Astrea
Tillbaka till Göta Kanal Charter Stockholm AB
Tillbaka till AB Söderköpings Brunn
Tillbaka till Rederi AB Strömkarlen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.