Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Viking
Gräsö under bogsering vid Ridön på resa till Västerås 1975-05-17
Gräsö under bogsering vid Ridön på resa till Västerås 1975-05-17
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1951, S140
* Sveriges Skeppslista 1960, S150
* Sveriges Skeppslista 1962, S144
  Byggd 1910
  Varv Södra Varfvets Plåtslageri, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 5147
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGOJ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 34,76 meter -
  Största bredd 7,18 meter -
  Djupgående 2,75 meter -
  Brt/Nrt 251/160 398/-
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 275 hk, 202 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1910 Levererad av Södra Varfvets Plåtslageri som Viking till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, stockholm.
  1934 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
  194? Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås.
  1948-10-09 Westerås - Torshälla Ångbåts AB byter namn till Västerås Rederi AB, Västerås.
  1951 Såld till greve Rutger von Essen, Skokloster för 82.000 kr.
  1962-07-13 Grundstöter vid Trätbådans fyr i Trosa skärgård på en resa mellan Oxelösund och Stockholm. De 8 passagerarna räddades av en passerande motorkryssare och besättningen av en lotsbåt från Sävösundet. Fartyget får 50 graders slagsida och bärgas senare av Neptunbolagets Neptun. Skadorna på fartyget visar sig allt för stora för att det ska löna sig att laga. Läggs upp.
  1966 Såld till AB Skånska Cementgjuteriet, Malmö. Byggs om till Sveriges modernaste logementsfartyg vid Öregrunds varv och döps till Gräsö.
  1976-08-11 Lyfts ombord på pråmen TEO 393-10 i Limhamn, Malmö för transport till Jeddah, Saudiarabien där Skånska Cementgjuteriet ska bygga en stor hamn.
  1984-08-03 Transporteras med lastfartyget Dan Mover tillbaka mot Sverige. I hård vind i Biscayabukten sliter sig Gräsö, kanar överbord och sjunker.
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
Tillbaka till Västerås Rederi AB
Tillbaka till Rutger von Essen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.