Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Viking
Gräsö under bogsering vid Ridön på resa till Västerås 1975-05-17
Gräsö under bogsering vid Ridön på resa till Västerås 1975-05-17
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1951, S140
* Sveriges Skeppslista 1960, S150
* Sveriges Skeppslista 1962, S144
  Byggd 1910
  Varv Södra Varfvets Plåtslageri, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 5147
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGOJ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 34,76 meter -
  Största bredd 7,18 meter -
  Djupgående 2,75 meter -
  Brt/Nrt 251/160 398/-
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 275 hk, 202 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1910 Levererad av Södra Varfvets Plåtslageri som Viking till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, stockholm.
  1934 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
  194? Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås.
  1948-10-09 Westerås - Torshälla Ångbåts AB byter namn till Västerås Rederi AB, Västerås.
  1951 Såld till greve Rutger von Essen, Skokloster för 82.000 kr.
  1962-07-13 Grundstöter vid Trätbådans fyr i Trosa skärgård på en resa mellan Oxelösund och Stockholm. De 8 passagerarna räddades av en passerande motorkryssare och besättningen av en lotsbåt från Sävösundet. Fartyget får 50 graders slagsida och bärgas senare av Neptunbolagets Neptun. Skadorna på fartyget visar sig allt för stora för att det ska löna sig att laga. Läggs upp.
  1966 Såld till AB Skånska Cementgjuteriet, Malmö. Byggs om till Sveriges modernaste logementsfartyg vid Öregrunds varv och döps till Gräsö.
  1976-08-11 Lyfts ombord på pråmen TEO 393-10 i Limhamn, Malmö för transport till Jeddah, Saudiarabien där Skånska Cementgjuteriet ska bygga en stor hamn.
  1984-08-03 Transporteras med lastfartyget Dan Mover tillbaka mot Sverige. I hård vind i Biscayabukten sliter sig Gräsö, kanar överbord och sjunker.
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
Tillbaka till Västerås Rederi AB
Tillbaka till Rutger von Essen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.