Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Monica
Omega vid Inre hamnen, Karlstad 2011-08-06
Omega vid Inre hamnen, Karlstad 2011-08-06
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 24/1972, S25
* Ångbåten 32, okt 1975, S21
* Ångbåten 42, april 1978, S20
* Redaren 3/1993, S8
* NWT.se, 2009-08-02 PN
* Båtologen 1/20015, S43
* Sveriges Skeppslista 1962, S104
* Sveriges Skeppslista 1963, S100
* Sveriges Skeppslista 1965, S98
* Sveriges Skeppslista 1969, S88
* Sveriges Skeppslista 1970, S86
* Sveriges Skeppslista 1971, S84
* Sveriges Skeppslista 1972, S82
* Sveriges Skeppslista 1973, S80
* Sveriges Skeppslista 1980, S62
* Sveriges Skeppslista 1981, S68
* Sveriges Skeppslista 1989, S80
* Sveriges Skeppslista 1992, S94
* Sveriges Skeppslista 1997, S88
* Sveriges Skeppslista 1998, S90
* Sveriges Skeppslista 2001, S94
* Sveriges Skeppslista 2005, S102
* Sveriges Skeppslista 2006, S104
  Byggd 1961
  Varv Gustavsfors Varv & Mek Verkstad, Karl Hallberg & Co, Gustavsfors
  Varvsnummer -
  Registernr 10223
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDWO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 21,75 meter 22,65 meter
  Största bredd 4,01 meter 4,03 meter
  Djupgående 2,10 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 69/31 69/31
  Maskineri 1 x Penta 1 x Scania TD 6 cyl.
  Effekt 150 hk, 110 kW 260 hk, 191 kW
  Toppfart - 9,5 knop
  Kapacitet 110 ton 120 passagerare
  Historik
  1961-10 Levererad av Gustavsfors Varv & Mekaniska Verkstad, Karl Hallberg & Co som Monica till Bror Olof Lasse Larsson, Enarstakan, Frändefors. Hemort Vänersborg. Trafik på Dalslands kanal med kvartstransporter mellan Fröskog och Wargöns bruk.
  1970-05-23 Såld till Olof Gustaf Helge Gustafsson, Bengtsfors för 50.000 SEK. Ny hemort Bengtsfors.
  1972-05-05 Såld till Karl Ove Elis Gustavsson, Tyresö (1/3), Dick Robert Påhlman, Skogås (1/3) och Rolf Villiam Påhlman, Enskede (1/3) för 40.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Transport av öl i Stockholms skärgård.
  1972-08-21 Karl Ove Elis Gustavsson, Tyresö säljer sin andel i fartyget till Dick Robert Påhlman, Skogås och Rolf Villiam Påhlman, Enskede.
  1975-08-29 Såld till Novator Fastighets AB, Göteborg för 200.000 SEK och omdöpt till Vega II. Ny hemort Göteborg. Godstrafik i Göteborgs norra skärgård, traden Göteborg - Marstrand - Lysekil - Gravarne.
  1979-11-29 Såld till Ringön Marin, Göteborg och omdöpt till Omega.
  1981 Såld till Bengt Jönsson, Göteborg.
  1994-12 Såld till Uno Fredriksson, Årjäng för 200.000 SEK. Hemort Upperud.
  1995-03 Ombyggd till passagerarfartyg vid Nya Varvet i Göteborg för 2,5 milj SEK.
  1995-05-09 Premiärtur som passagerarfartyg på traden Bengtsfors - Håverud, Dalslands kanal.
  1995 Såld till Filippa Gåfvobod AB, Göteborg.
  1995 Filippa Gåfvobod AB ändrar namn till Svensk Fartygs Konsult AB. Fartyget omregistrerat till passagerarfartyg och får ny hemort, Håverud. Trafik på Dalslands kanal samt på Vänern.
  2000 Svensk Fartygs Konsult AB ändrar namn till Unomega Shipping Line AB.
  2009-07-30 Grundstöter på en sandbank utanför gästhamnen i Töcksförs under bogsering mot Lennarsfors. Incidenten inträffar på grund av kraftiga vindar och ett roderfel.
  2009-07-31 Dras loss och bogseras in till land. Bildreportage
  2011-07-06 Såld till Solline AB, Karlstad. Ny hemort Mellerud.
  2017-04-05 Såld till dödsboet efter Jan-Olof Larsson, Grums. Ny hemort Liljedal.
Tillbaka till Svensk Fartygs Konsult AB
Tillbaka till Unomega Shipping Line AB
Tillbaka till Solline AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.