Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skraken
Skraken vid Gruvbryggan, Utö 1961-06
Skraken vid Gruvbryggan, Utö 1961-06
Foto: Aina Palmér. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet 2013-07-17 PN, Foto
* Skärgårdsbåten 4/1995, S31-32
  Byggd 1953
  Varv Travewerft Ebschner & Gabler, Lübeck, Tyskland
  Varvsnummer 201
  Registernr 9435
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGEH
  Systerfartyg Ejdern Grisslan
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 25,63 meter 25,63 meter
  Största bredd 5,21 meter 5,21 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 128/80 128/80
  Maskineri 2 x Klöckner-Humboldt-Deutz 2 x Klöckner-Humboldt-Deutz
  Effekt 300 hk, 220 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1952-12-06 Kölsträckt.
  1953-05-13 Sjösatt.
  1953-07-23 Levererad av Travewerft Ebschner & Gabler som Skraken till Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm. Trafik för Rederi AB Saltsjöfart, Stockholm i Stockholms södra skärgård.
  1953-08-01 Ankommer till Stockholm efter resan från varvet i Lübeck med sjökapten Paul Åke Bonnevier som befälhavare.
  1954 Trafik på traderna Stavsnäs - Närmdö - Mörtö och Eknäs - Ornö - Dalarö.
  1956 Uthyrd till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Passbåtstrafik i Stockholms skärgård.
  1964-01-13 Grundstöter kl. 18.38 i 10 knops fart vid Mansören i inloppet till Lindalssundet på väg från Möja in mot Stockholm med 8 passagerare och tre besättningsman ombord. Vid olyckstillfället körs fartyget av maskinisten då befälhavaren just lämnat bryggan för en kort kaffepaus. Passagerarna evakueras med livbåten till Mansören varifrån de efter några timmar transporteras till Vaxholm av en av Marinens båtar. Kl. 21.40 anländer Kung Ring som tar över lasten och för den till Stockholm. Orsaken till grundstötningen är, enligt maskinisten, att han förväxlat fyrarna Lindalen och Valöarna.
  1964-01-14 Vid 12-tiden anländer Neptunbolagets Pluto för att påbörja länspumpning och en stund senare anänder bärgningsfartyget Ajax. Man försöker dra loss fartyget från grundet men utan att lyckas. Vid 23-tiden fattar både fartyget och den assisterande pumpbåten Pluto eld och befälhavararen tvingas hoppa överbord och vada i land på Mansören. Kl. 23.30 dras Skraken av grundet och sjunker sedan till ca. 49 meters djup sydost om Mansören. Orsaken till branden är oklar men man misstänker att bensin till länspumparna läckt och antänts av en lampa i närheten.
Tillbaka till Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön
Tillbaka till Rederi AB Saltsjöfart
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.