Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Triton
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
  Byggd 1864
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 132
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,12 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 20 hk, 15 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1864 Levererad av Lindholmens Varv som Triton till Ångslupsbolaget Union, Stockholm. Trafik i Stockholm, traden Riddarhusgränden - Marieberg - Lilla Essingen - Lövholmen.
  1866-09-28 Sjunker efter en kollision med hjulångaren Aros utanför Långholmen. Tritons befälhavare omkommer.
  1866-09-29 Bärgas och repareras på Långholmsvarvet.
  1867 Ångslupsbolaget Union går in i Stockholms Ångslups AB.
  ? Såld.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Union
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.