Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bore
Bore utanför Djurgården 2006-07-24
Bore utanför Djurgården 2006-07-24
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1903
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 423
  Registernr 4220
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SENI
  Systerfartyg Hebe
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,49 meter 18,49 meter
  Största bredd 4,78 meter 4,78 meter
  Djupgående - 1,60 meter
  Brt/Nrt 50/36 31/10
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 55 hk, 40 kW 938 hk, 690 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1903 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Bore till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Byggs isgående för att konkurrera med spårvagnstrafiken till Gröndal.
  1946 Motoriserad och ombyggd.
  1951 Ombyggd.
  1958 Läggs upp.
  1964 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania, 150 hk, 110 kW, installeras. Fartyget gör nu 9 knop.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 50.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 62.626 SEK.
  1975 Såld till Per Göran Traung, Stockholm.
  198? Ny huvudmaskin, 938 hk, 690 kW, installeras.
  2012-07-02 Såld till Claes Insulander, Stockholm.
  2014-03-10 Såld till Saltsjöfart Rederi AB, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 965 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.