Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hebe
Gamle Hebe i Vågelsby, Ørje, Norge 2013-07-08
Gamle Hebe i Vågelsby, Ørje, Norge 2013-07-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1991, S9
* Redaren 2/1995, S13
* Redaren 3/1995, S11
* Svensk Sjöfarts Tidning 47/1970, S33
* Svensk Sjöfarts Tidning 25-26/1973, S28
* Båtologen 1/1991, S37
* Minnesskrift vis SÅAs 50 års jubileum, 1913, S46, 58
  Byggd 1903
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 424
  Registernr 4221
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SIWF, numera norsk signal LILX
  Systerfartyg Bore
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,50 meter 18,51 meter
  Största bredd 4,78 meter 4,75 meter
  Djupgående - 1,97 meter
  Brt/Nrt 50/36 46/18
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 55 hk, 40 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1903 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Hebe till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Byggs isgående för att konkurrera året runt med spårvagnstrafiken till Gröndal.
  1956 Ombyggd.
  1946 Motoriserad och ombyggd.
  1956 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D 445, 150 hk, 111 kW, installeras.
  1958 Läggs upp.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 50.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 62.626 SEK. Passbåtstrafik runt Vaxholm.
  1972 Såld till Axel Arnold Sällqvist, Nacka för 23.530 SEK.
  197? Såld till Leif Arnold Johannes Sällqvist, Stockholm.
  1990-12 Såld till Wäddö Kanalbolag HB, Stockholm för 170.000 SEK.
  1995 Uthyrd till Bråvikens Skärgårdsturer AB, Norrköping. Trafik i Bråviken.
  1995-06-13 Kolliderar med Hamnbron i Norrköping vid 12-tiden. Hebe har precis lagt ut från kajen och får lite för hög fart mot bron. Befälhavaren får inte stopp på fartyget vilket resulterar i en illa tilltygad styrhytt. En passagerare finns ombord, men ingen skadas.
  1995-11 Såld till Øymark Damp & Supply A/S (Asbjørn Otto Braarud), Ørje, Norge för 750.000 SEK och omdöpt till Gamle Hebe. Fraktas över land till Haldenkanalen. Upplagd vid Ørje i Rødenessjøen som flytande restaurang.
  2003 Ombyggd. Ny styrhytt på övre däck samt ny elegant restauranginredning.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Wäddö Kanalbolag HB
Tillbaka till Bråvikens Skärgårdsturer AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.