Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Cinderella
Cinderella II vid Fjäderholmarna, Stockholm 2005-08-19
Cinderella II vid Fjäderholmarna, Stockholm 2005-08-19
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-10 PN
* Passagerar-REDAREN, 1/1996, S35
* Redaren 3/1990, S9-12
* Redaren 4/1990, S16
* Redaren 1/1991, S28
* Redaren 4/1994, S13-14
* Redaren 2/1995, S23-24
* Sveriges Skeppslista 1989, S32
* Sveriges Skeppslista 1997, S34
* Sveriges Skeppslista 1998, S34
* Sveriges Skeppslista 2001, S36
* Sveriges Skeppslista 2005, S38
* Sveriges Skeppslista 2006, S40
  Byggd 1987
  Varv Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer B65
  Registernr 13538
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8619821
  Signal SLWE, numera SHOR
  Systerfartyg Cinderella II Cinderella Europa Jet, Iris, Diamant Express, Napoli Jet, Adler Express
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 41,76 meter 41,76 meter
  Största bredd 7,67 meter 7,67 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 324/139 324/139
  Maskineri 4 x Scania DSI 14 2 x MTU 12V 369 TB83
  Effekt 2.000 hk, 1.470 kW 3.130 hk, 2.300 kW
  Toppfart 24 knop 26 knop
  Kapacitet 450 passagerare 450 passagerare
  Historik
  1986-06-12 Sjösatt.
  1987-06-03 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Cinderella till City Jet Line AB, Vaxholm. Döpt av fru Astrid Johansson från Svartsö vid en cermoni i Vaxholm under Skärgårdsbåtens dag. Dopet genomförs en timme innan ångfartygen ankommer till Vaxholm eftersom Waxholmsbolaget inte vill upplåta en kajplats åt sin nya konkurrent under evenemanget.
  1987-06-12 Premiärtur på traden Stockholm - Vaxholm - Grinda - Finnhamn - Husarö - Möja - Norra Stavsudda - Gällnö.
  1987-06-14 Får maskinproblem. Ersätts av Prinsen som hyrs in under de två dagar som reparationen tar.
  1988-03 Rederiet byter namn till City Jet Line Rederi AB då Rederi AB Slite köper aktiemajoriteten.
  1989-12-13 Lämnar Stockholm för leveranstur till Göteborg inför uthyrning till Läckö Båttrafik, Kållandö.
  1989-12-15 Ankommer Göteborg.
  1990-01-02 Lämnar Göteborg för att gå till Lidköping via Vänersborg.
  1990-01 Uthyrd till Läckö Båttrafik, Kållandsö och omdöpt till Cinderella West. Trafik på sjön Vänern, traden Lidköping - Kinnekulle - Läckö - Lur - Duse camping - Åmål.
  1990-08-15 Sista dagen i trafik på sjön Vänern. Upplagd i Göteborg.
  1991-02 Såld till B.N.P. Bail, Paris, Frankrike för 16,7 milj FRF och omdöpt till Navix. Trafik på traden Saint Nazaire - Belle Island samt kryssningar på floden Loire.
  1991-03-04 Lämnar Malmö för färd mot Frankrike.
  1991 Insatt i trafik för rederiet Navix mellan Saint Nazaire och ön Belle Ile, Bretange samt kryssningar på floden Loire. För att passagerarna ska se mer på kvällskryssningarna monteras nio stora strålkastare på varje sida samt två i aktern.
  1993 Upplagd i Saint Nazaire, Frankrike.
  1994-09 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 900.000 USD. Får ny signal SHOR.
  1994-09-29 Övertagen av Ångfartygs AB Strömma Kanal i Saint Nazaire och man avgår samma dag mot Stockholm via Cherborg, Ostende, Kielkanalen, Trelleborg och Kalmar.
  1994-10-06 Ankommer Stockholm efter leveranstur.
  1994 Ombyggd och renoverad vid Rönnäng varv AB, Tjörn. Omdöpt till Cinderella II.
  1995 Drift och bemanning övertas av Tema Shipping i Vaxholm AB, Vaxholm.
  1995-05-02 Insatt i trafik i Stockholms skärgård.
  1995-10-23 Inhyrd av Ostkustens Marinkommando/MKO under en inryckningsövning. Transport av ca 350 värnpliktiga från Stadshuset i Stockholm till Västerås där bussar från Västmanlands Lokaltrafik väntar för vidare resa till Hässlö flygplats.
  2001 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Caterpillar 3412E, 2.400 hk, 1.765 kW, installeras.
  2002 Får nytt skorstensmärke i form av blå/gul grund och vitt C.
  2004 Ombyggd vid Rindö Marine AB, Rindö. Bl a renovering av vattenjetaggregat.
  2005 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU 12V 369 TB83, 3.130 hk, 2.300 kW, installeras.
  2017-06-18 Vid ankomst till Nacka Strand kl. 15.30 vid färd in mot Stockholm lyckas man inte få full backeffekt utan kör in i kajen med 2-3 knops fart. Flera av de 230 passagerarna ombord ramlar omkull och 11 personer får lättare skador. Nio av dem förs till sjukhus med ambulans, bland annat en med en brännskada och en med ett befarat benbrott. Fartyget lämnar Nacka Strand kl. 16.50 utan passagerare för att fortsätta in till Strandvägskajen för inspektion av Transportstyrelsen. Bildreportage
  2017-06-22 Åter i trafik kl. 18.00 efter reparation vid Kummelnäs varv, Nacka.
Tillbaka till City Jet Line AB
Tillbaka till Läckö Båttrafik AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Tema Shipping i Vaxholm AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.