Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Motala Ströms Ångfartygs AB
Ångfartygs AB Göta Kanal
Rederi AB Göta Kanal
Rederi AB Astrea
Motala Ströms Ångfartygs AB bildas 27 februari 1869 i Motala av kapten Erik Bernhard Thorsell tillsammans med bland annat bryggare Carl Fredrik Nordh, kamrer Otto Murray och ingenjör Johan Adolf Nordstedt. Man köper ångfartyget Motalaström och startar trafik på Göta kanal, traden Stockholm - Motala - Göteborg. 28 februari 1888 går man ihop med Göta Kanal Trafik AB, Motala och övertar då deras fartyg. Man byter samtidigt namn på rederiet till det mer passande Ångfartygs AB Göta Kanal.

18 juni 1914 tar man över rederiet Ångbåts AB Jönköping - Stockholm och deras fartyg. Man bedriver nu trafik både på traden Stockholm - Göteborg och traden Stockholm - Jönköping. 1918 säljs aktiemajoriteten i rederiet till ett konsortium med Ångfartygs AB Tirfing (Dan Broström), Göteborg och Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm i spetsen. Man börjar samtidigt använda sig av det numera så kända skorstensmärket bestående av en gyllenesköld med en blå våglinje. 1919 flyttar huvudkontoret till Göteborg vilket också blir fartygens hemmahamn. 1939 lägger man ner trafiken på Jönköping. 1947 överlåter Stockholms Rederi AB Svea, som nu är den helt dominerande aktieägaren, hela sitt aktieinnehav till ett konsortium bestående av kaptener från kanalbåtarna.

Vid en extra bolagsstämma den 21 december 1956 beslutas att rederiet ska gå i likvidation vid årsskiftet. Man har då en skuld på ca. 1 miljon kronor. Juno, Diana och Wilhelm Tham säljs av konkusförvaltaren till skeppsredare Helge Källsson i Lidköping som startar Rederi AB Göta Kanal som ett dotterbolag till Erik Thun AB (Thunbolaget). 1986 byter Rederi AB Göta Kanal namn till Canalroute AB när Helge Källssons dotter Britmari Brax tar över ledningen. 1994 bildas Rederi AB Astrea som övertar ägandet av fartygen. Nu ägs alltså fartygen av ett bolag och service, personal och övrig verksamhet ligger hos ett annat bolag. Detta för att rädda de gamla fartygen vid en eventuell stämmning av det ökande antalet amerikanska resenärer. 2001 övertas rederiet och fartygen av Strömma Turism & Sjöfart, Stockholm.

  Kontaktuppgifter  
  Företagsnamn Rederi AB Göta Kanal
  Adress Pusterviksgatan 13
413 01 GÖTEBORG
  Telefon 031-80 63 15
  Webbsida www.gotacanal.se
  Fartyg
  Motala Ström 1869-1937
  Carlstad 1869-1873
  Baltzar von Platen 1871-1946
  Venus 1873-1916
  Juno 1874-
  Wadstena 1877-1887
  Ceres 1885-1946
  Pallas 1885-1946
  Arboga II 1887-1889
  Göta Kanal I 1888-1889
  Göta Kanal II 1888-1943
  Göta Kanal III 1888-1889
  Göta Kanal IV 1888-1892
  Astrea 1889-1911
  Göta Kanal V 1889-1889
  Göta Kanal V 1890-1892
  Göta Kanal VI 1890-1941
  Göta Kanal IV 1892-1941
  Per Brahe 1914-1923
  Primus 1914-1937
  Viktor Rydberg 1914-1923
  Wilhelm Tham 1914-
  Tyra 1914-1943
  Wadstena 1917-1933
  Motala 1919-1952
  Klaran 1920-1937
  Kristinehamn 1920-1949
  Thore 1920-1952
  Mora 1921-1948
  Argo 1923-1952
  Astrea 1923-1956
  Diana 1931-
  Ariadne 1937-1956
  Athena 1954-1957
  Götaland 1960-1969
  Göteborg 1962-1965
  Göteborg 1966-1966
  Motala Ström 1989-1996
  Astrea af Stockholm 1994-1996
  Riddarholmen 1996-2009
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.