Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Götheborg
Kung Carl Gustaf vid Skokloster 2010-07-02
Kung Carl Gustaf vid Skokloster 2010-07-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1892
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 217
  Registernr 9132
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8634900
  Signal GSBH, SMYD, numera SHYF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,72 meter 27,14 meter
  Största bredd 4,90 meter 4,98 meter
  Djupgående - 2,65 meter
  Brt/Nrt - 121/53
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Volvo Penta TMD 121C
  Effekt - 300 hk, 220 kW
  Toppfart 11 knop 12 knop
  Kapacitet - 144 passagerare
  Historik
  1892-07 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Götheborg till Kungl. Lotsstyrelsen, Västra lotsdistriktet, Göteborg. Lotschefsfartyg.
  1894-12-23 Flyttas till Södra lotsdistriktet, Kalmar och omdöpt till Kalmar.
  1905-04 Flyttas till Nedre norra lotsdistriktet, Gävle och omdöpt till Gefle.
  1911 Ny ångpanna från Motala Verkstads Nya AB, Motala installeras.
  1941 Flyttas till Stockholm. Reservfartyg.
  1945 Omdöpt till Argo.
  1949-03-30 Såld till Rederi AB Robur, Stockholm för 9.525 SEK.
  1949-11-14 Såld till Karl Gunnar Bertil Gunnarsson, Strängnäs, William Gottfrid Hollner, Heinz Ludvig Seidel och Karl Philip Ståhl, Stallarholmen för 17.500 SEK och omdöpt till Stallarholmen. Ny hemort Stallarholmen. Ombyggd till passagerarfartyg vid Svenssons Mekaniska Verkstad, Strängnäs. Certifikat för 175 passagerare.
  1950-01-21 Ommätt. Mått 26,03 x 4,92 meter. Tonnage 87/39.
  1950-05-22 Såld till Stallarholmens Rederi AB, Stallarholmen för 17.500 SEK. Hemort Stallarholmen. Trafik på traden Strängnäs - Stallarholmen - Stockholm.
  1951-03 Motoriserad med en Bolinders råoljemotor på 220 hk, 162 kW. Maskinen är begagnad och har tidigare suttit i Karlskrona örlogsvarvs bogserbåt Kungsholmen.
  1953-05 Uthyrd till Herman Dysholm, Seskarö. Trafik till Seskarö, Haparanda.
  1954-09-26 Såld till sjökapten Hannes Sternbeck, Göteborg för 36.000 SEK.
  1954-12-17 Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg för 36.000 SEK och omdöpt till Athena. Ny hemort Göteborg. Ombyggd vid Bohus varv, Göteborg. Ny inredning och fören ombyggd med "soft nose".
  1955-06 Insatt i trafik på traden Jönköping - Linköping.
  1955 Ny huvudmaskin, 360 hk, 265 kW, installeras.
  1956 Trafik på traden Strömstad - Fredrikstad.
  1957-03-16 Såld till Bengt Torstensson Nordell och Ulf Nordenson (Partrederiet Ankarlinjen), Lidingö för 150.000 SEK och omdöpt till Götaland. Ny hemort Lidingö.
  1960-02-12 Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 137.500 SEK. Ny hemort Lidköping. Dagskryssningar på Göta Kanal.
  1963-05 Insatt i trafik på traden Strömstad - Halden, Norge.
  1967-06-10 Insatt i trafik i Öresund under sommaren, traden Höganäs - Gilleleje.
  1969-07-15 Såld till Leif Georg Carlsson, Göteborg för 90.000 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1976-04 Såld till Oskarshamns Rederi AB, Oskarshamn för 325.000 SEK och omdöpt till Blå Jungfrun. Trafik på traden Oskarshamn - Blå Jungfrun.
  1980-12 Såld till Rederi AB Karl XII, Rindö för 300.000 SEK och omdöpt till Karl Gustaf.
  1981-09 Omdöpt till Kung Carl Gustaf.
  1983-11 Såld till Båtrestaurang G VII AB, Stockholm för 1,2 milj SEK.
  1984 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 121C, 120 hk, 88 kW, installeras.
  1987-02-15 Sjunker vid uppläggningsplatsen vid Gåshaga varv, Lidingö.
  1987-02-26 Bärgas.
  1987-03-19 Såld till Rederi AB Karl XII, Stockholm för 199.000 SEK.
  1988 Såld till M.M. Skärgårdsbåtar AB, Stockholm.
  1993 Såld till Optimal Rederi & Restaurang HB, Uppsala för 1,42 milj SEK.
  1993-07-06 Grundstöter lätt vid Stora Risten söder om Gräsö. Dras loss av Folke Östman från SSRS Öregrund och fiskebåten Hemskär.
  2005-03-15 Såld till Skärgårdstrafik i Uppsala AB, Norrköping för 2,5 milj SEK. Fortsatt trafik från Uppsala.
  2008-05-23 Vid ankomst till Skarholmen, Uppsala kl. 18.45 fungerar inte backslaget. Man kör på några stenar och flera passagerare ramlar omkull. En mindre brand uppstår samtidigt i maskinrummet men den släcks av besättningen. Rökdykare från brandförsvaret upptäcker ytterligare två mindre bränder som snabbt släcks. På grund av rökutvecklingen beslutar man att passagerarna ska evakueras från båten som nu ligger och driver ca. 150 meter från land. Man lyckas efter ett tag få igång haveristens maskin och kan då ta sig in till bryggan för evakuering. Vid incidenten finns 67 passagerare och sex besättningsmän ombord. Fyra personer förs till sjukhus med lättare rökskador.
  2012 Upplagd vid Östersjövarvet, Norrköping.
  2013-02-25 Såld till AB Rederi Fyris, Uppsala. Fortsatt trafik från Uppsala.
  2013-08-08 Under en kvällskryssning går man vid 22-tiden på grund utanför Vreta udd, Ekoln. Man tar sig loss för egen maskin, men tar in vatten och tvingas länsa. Rescue Stina Sore möter upp på fjärden och med hjälp av brandmän från Rosendals brandstation placerar man även en dränkbar länspump i maskinrummet och får vatteninträngningen under kontroll. Man tar sig in till Skarholmens ångbåtsbrygga där de 14 passagerarna släpps iland för vidare färd med taxi till Uppsala. Ingen kommer till skada och fartyget, som bl a fått en tre meter lång intryckning på styrbordssidan, tas senare till Beckholmen, Stockholm för reparation.
  2018-06-11 Såld till Royal Shipping Sweden AB, Gävle. Ny hemort Gävle.
Tillbaka till Stallarholmens Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
Tillbaka till Rederi AB Göta Kanal
Tillbaka till Rederi AB Karl XII
Tillbaka till Optimal Rederi & Restaurang HB
Tillbaka till Skärgårdstrafik i Uppsala AB
Tillbaka till AB Rederi Fyris
Tillbaka till Royal Shipping Sweden AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.