Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Baltzar von Platen
Baltzar von Platen vid Borenshult, Motala
Baltzar von Platen vid Borenshult, Motala
Foto: Vykort. Från Ragnar Magnanders samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1871
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 147
  Registernr 1860
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JDPK, senare SDHO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,70 meter -
  Största bredd 6,67 meter -
  Djupgående 2,53 meter -
  Brt/Nrt 249/170 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1870-04 Beställd av Motala Ströms Ångfartygs AB, Motala.
  1871 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Baltzar von Platen till Motala Ströms Ångfartygs AB, Motala.
  1874-05 Totalförstörs vid en explosion vid lossning av last vid Nitroglycerinbolaget i Vinterviken, Stockholm. Renoveras dock efter en tid. Reparationskostnad 67.000 kr.
  1880 Ny ångmaskin från Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm på 175 hk, 129 kW, installeras.
  1885 Ny ångpanna installeras.
  1888 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm.
  1895 Ombyggd.
  1946-02 Såld till Oslo Kommune, Oslo, Norge för 45.000 kr. Ombyggd vid Lödöse varv till logementsfartyg.
  ? Såld till Høvding Skipsopphuggning, Sandessjøn, Norge.
  1954 Skrotad i Tromsø, Norge.
Tillbaka till Motala Ströms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.