Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Göta Kanal IV
Göta Kanal IV i Sjötorp 1922
Göta Kanal IV i Sjötorp 1922
Foto: Heribert Ericsson. Från Thomas Österlunds samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1892
  Varv Thorskogs Mekaniska Verkstad, Torskog
  Varvsnummer 124
  Registernr 2205
  Fartygstyp Lastångare
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JFCN, senare SEQD, senare norsk signal LCQP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,67 meter 36,03 meter
  Största bredd 6,71 meter 6,71 meter
  Djupgående 2,47 meter 3,17 meter
  Brt/Nrt 161/102 226/135
  Maskineri 1 x Thorskogs ångmaskin 1 x Wichmann DM
  Effekt 120 hk, 88 kW 240 hk, 176 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1892 Levererad av Thorskogs Mekaniska Verkstad som Göta Kanal IV till Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm.
  1941-05 Såld till Skips A/S Sørfart, Oslo, Norge och omdöpt till Knarr.
  1946-02 Såld till Skips A/S Fraktfart, Molde och omdöpt till Trolltind.
  1947-12 Såld till Brød. Utkilens Rederi, Kjelstraumen, Bergen. Ombyggd vid Kjøde & Kjøde, Georgenes Varv, Bergen. Omdöpt till Norstraum. Motoriserad med en 6-cylindrig dieselmotor, tillverkad 1939 vid Deutsche Werke Kiel AG. Ombyggd. Nytt tonnage 191 brt, 115 nrt.
  1949-08 Såld till A/S MS Straum, Kjelstraumen.
  1954-03 Såld till Olav Mikalsen, Tromsdalen.
  1956-03 Såld till P/r Eilif H. Slotvik, Forsvik, Brønnøysund.
  1960 Ny huvudmaskin, av fabrikat Wichmann DM, 240 hk, 176 kW, installeras.
  1962-01 Ombyggd. Förlängd. Nytt tonnage 226 brt, 135 nrt.
  1966-05 Såld till Gunnar Bakke, Vikna, Nord Trøndelag.
  1970-04 Såld till Frithjof Lynghaug, Sortland.
  1973-08 Såld till Ibestad Mekaniska Verkstad, Hamnvik. Upplagd.
  1980-05 Såld till O. Danelsen, Hol, Tjelsundet för nedskrotning.
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.