Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Göta Kanal II
Göta Kanal II vid Borenshult, Motala
Göta Kanal II vid Borenshult, Motala
Foto: Vykort. Från Thomas Österlunds samling.
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S100
* Sveriges Skeppslista 1945, S136
  Byggd 1888
  Varv Lindholmens Varv och Fabriks AB, Göteborg
  Varvsnummer 328
  Registernr 2359
  Fartygstyp Lastångare
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JFKH, senare SEPW
  Systerfartyg Göta Kanal I Göta Kanal III
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 29,67 meter 29,67 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,82 meter
  Djupgående 2,80 meter 2,82 meter
  Brt/Nrt 167/100 65/43
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Lindholmen ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1888 Levererad av Lindholmens Varv och Fabriks AB, Göteborg som Göta Kanal II till Göta Kanal Trafik AB, Motala.
  1888 Göta Kanal Trafik AB går ihop med Motala Ströms Ångfartygs AB och bildar tillsammans Ångfartygs AB Göta Kanal som övertar fartyget.
  1941 Upplagd.
  1943-06 Såld till Rederi AB Erna, Stockholm för 48.500 kr och omdöpt till Staffan.
  1944-10-14 Grundstöter vid Norra Kränkan norr om Häfringe lastad med tackjärn. Besättningen räddas men fartyget får stå kvar på grundet.
  1944-10-18 Bryts sönder och sjunker.
Tillbaka till Göta Kanal Trafik AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.