Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Juno
Juno vid Hajstorp 2007-07-15
Juno vid Hajstorp 2007-07-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-04-04 PN

* Med Göta Kanal på Göta kanal, 1997

* Båtologen 1/1969, S10-16
* Båtologen 1/1971, S15-16
* Båtologen 5/1994, S196-206
* Båtologen 3/1996, S127
* Båtologen 1/2001, S105
* Länspumpen 2/2005, S2
* Redaren 6/1990, S15
* Skärgårdsbåten 1/1974, S4-7
* Skärgårdsbåten 4/2008, S36
* Skärgårdsbåten 1/2009, S30
* Skärgårdsbåten 3/2009, S12-13, 26
* Skärgårdsredaren 3/2014, S39

* Aftonbladet 1873-03-01
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1873-04-15
* Aftonbladet 1874-05-01
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1874-05-07
* Tidning för Wenersborgs Stad och Län 1874-05-07
* Göteborgsposten 1874-05-09
* Tidning för Wenersborgs Stad och Län 1874-09-21
* Dagens Nyheter 1874-09-22
* Aftonbladet 1874-09-23
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1874-09-23
* Göteborgsposten 1874-09-23
* Stockholms Dagblad 1874-09-24
* Norrköpings Tidningar 1876-08-21
* Nya Dagligt Allehanda 1876-08-21
* Aftonbladet 1876-08-22
* Dagens Nyheter 1876-08-22
* Post- och Inrikes Tidningar 1876-08-23
* Nya Dagligt Allehanda 1876-08-30
* Nya Dagligt Allehanda 1876-09-05
* Nya Dagligt Allehanda 1877-05-24
* Göteborgsposten 1877-05-31
* Wermlands Läns Tidning 1877-06-02
* Nya Wermlandstidningen 1878-04-30
* Lidköpings Nyare Tidning 1878-07-10
* Lidköpings Tidning 1882-04-05
* Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1882-04-21
* Aftonbladet 1885-02-20
* Göteborgsposten 1885-05-15
* Aftonbladet 1888-02-29
* Östgöta Correspondenten 1895-06-10
* Stockholmstidningen 1901-08-30
* Aftonbladet 1904-11-16
* Dagens Nyheter 1904-11-16
* Aftonbladet 1905-08-03
* Aftonbladet 1906-03-01
* Dagens Nyheter 1906-03-01
* Stockholmstidningen 1914-08-08
* Aftonbladet 1914-08-14
* Aftonbladet 1916-12-10
* Göteborgs Aftonblad 1918-11-22
* Aftonbladet 1919-04-23
* Aftonbladet 1931-06-04
* Dagens Nyheter 1931-06-04
* Svenska Dagbladet 1931-06-04
* Aftonbladet 1931-06-05
* Dagens Nyheter 1931-06-17
* Dagens Nyheter 1947-08-13
* Dagens Nyheter 1947-08-16
* Dagens Nyheter 1950-07-17
* Arbetartidningen 1956-10-12
* Dagens Nyheter 1957-01-15
* Dagens Nyheter 1957-01-16
* Svenska Dagbladet 1957-02-05
* Aftonbladet 1957-02-15
* Dagens Nyheter 2006-05-27
* Svenska Dagbladet 2006-05-27
* Expressen 2010-05-31
* Östgöta Correspondenten 2014-07-26
* Expressen 2014-08-05
* Mariestadstidningen 2014-08-05
* Motala-Vadstena Tidning 2014-08-05

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S132
* Sveriges Skeppslista 1908, S74
* Sveriges Skeppslista 1910, S74
* Sveriges Skeppslista 1911, S72
* Sveriges Skeppslista 1913, S76
* Sveriges Skeppslista 1915, S80
* Sveriges Skeppslista 1919, S78
* Sveriges Skeppslista 1921, S78
* Sveriges Skeppslista 1929, S100
* Sveriges Skeppslista 1933, S100
* Sveriges Skeppslista 1937, S94
* Sveriges Skeppslista 1939, S98
* Sveriges Skeppslista 1941, S94
* Sveriges Skeppslista 1943, S92
* Sveriges Skeppslista 1945, S92
* Sveriges Skeppslista 1947, S94
* Sveriges Skeppslista 1949, S102
* Sveriges Skeppslista 1951, S86
* Sveriges Skeppslista 1953, S88
* Sveriges Skeppslista 1955, S88
* Sveriges Skeppslista 1957, S90
* Sveriges Skeppslista 1958, S94
* Sveriges Skeppslista 1959, S94
* Sveriges Skeppslista 1960, S94
* Sveriges Skeppslista 1961, S94
* Sveriges Skeppslista 1962, S90
* Sveriges Skeppslista 1963, S86
* Sveriges Skeppslista 1964, S86
* Sveriges Skeppslista 1965, S86
* Sveriges Skeppslista 1966, S86
* Sveriges Skeppslista 1967, S76
* Sveriges Skeppslista 1968, S76
* Sveriges Skeppslista 1969, S78
* Sveriges Skeppslista 1970, S76
* Sveriges Skeppslista 1971, S74
* Sveriges Skeppslista 1972, S72
* Sveriges Skeppslista 1973, S70
* Sveriges Skeppslista 1976, S48
* Sveriges Skeppslista 1977, S46
* Sveriges Skeppslista 1978, S44
* Sveriges Skeppslista 1979, S48
* Sveriges Skeppslista 1980, S48
* Sveriges Skeppslista 1981, S52
* Sveriges Skeppslista 1982, S50
* Sveriges Skeppslista 1983, S54
* Sveriges Skeppslista 1984, S54
* Sveriges Skeppslista 1985, S56
* Sveriges Skeppslista 1986, S56
* Sveriges Skeppslista 1987, S56 Canalroute AB, Lidköping
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S58
* Sveriges Skeppslista 1990, S60
* Sveriges Skeppslista 1991, S64
* Sveriges Skeppslista 1992, S66
* Sveriges Skeppslista 1993, S66
* Sveriges Skeppslista 1994, S66
* Sveriges Skeppslista 1995, S64
* Sveriges Skeppslista 1996, S64
* Sveriges Skeppslista 1997, S64 Rederi AB Astrea, Lidköping
* Sveriges Skeppslista 1998, S64
* Sveriges Skeppslista 1999, S64
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S68
* Sveriges Skeppslista 2002, S68 Strömma Turism & Sjöfart AB, Göteborg
* Sveriges Skeppslista 2003, S70
* Sveriges Skeppslista 2004, S72
* Sveriges Skeppslista 2005, S72
* Sveriges Skeppslista 2006, S74
* Sveriges Skeppslista 2007, S78
* Sveriges Skeppslista 2008, S78
* Sveriges Skeppslista 2009, S82
* Sveriges Skeppslista 2010, S79
* Sveriges Skeppslista 2011, S82
* Sveriges Skeppslista 2012, S93
* Sveriges Skeppslista 2013, S84
* Sveriges Skeppslista 2014, S87
* Sveriges Skeppslista 2015, S86
* Sveriges Skeppslista 2016, S86
* Sveriges Skeppslista 2017, S86
  Byggd 1874
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 198
  Registernr 1840
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 8634132
  Signal HNMF, numera SFCD
  Systerfartyg Venus
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,65 meter 31,45 meter
  Största bredd 6,50 meter 6,87 meter
  Djupgående 2,82 meter 2,72 meter
  Brt/Nrt 207/138 254/148
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 2 x Volvo Penta TAMD 100A
  Effekt 240 hk, 176 kW 462 hk, 340 kW
  Toppfart 10 knop 10 knop
  Kapacitet - 125 passagerare
  Historik
  1872 Beställd av Motala Ströms Ångfartygs AB. Kontrakterad byggnadskostnad 115.000 rdr rmt.
  1874-04 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Juno till Motala Ströms Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1874-05-02 Insatt i trafik på traden Stockholm - Söderköping - Motala - Vänersborg - Göteborg.
  1874-09-18 Grundstöter i tjock dimma vid Marpilen utanför Sjötorp vid färd från Göteborg mot Stockholm. Dras loss efter några timmar av ångfartygen Motala Ström, Dalsland och Polstjernan. Passagerarna evakueras till ångfartyget Motala Ström som för dem in till Sjötorp. Juno, som fått en större skada i plåten, förs till Sjötorps docka för provisorisk reparation och kan dagen efter fortsätta färden mot Stockholm där reparation kommer ske.
  1876-08-20 Kolliderar ca. kl. 02.00 med ångfartyget Norden i Rågsundet utanför Vålarö, öster om Nyköping vid färd från Stockholm mot Göteborg. Skadorna på fartygen är dock inte större än att de kan fortsätta sina färder. Juno, som får skador på stäven, fortsätter till Motala där reparation av skadorna sker och Norden, som får ett hål på styrbords sida, fortsätter till Stockholm för att repareras på Bergsunds Mekaniska Verkstads AB. Ingen passagerare skadas vid incidenten.
  1877-05-30 Flyttas till traden Mariestad - Sjötorp - Kristinehamn - Karlstad tre gånger/vecka och traden Lidköping - Hellekis - Brommö - Kristinehamn - Karlstad en gång/vecka.
  1878 Traderna ändras till Lidköping - Brommö - Kristinehamn - Karlstad och Lidköping - Köpmannebro - Åmål - Karlstad.
  1882 Flyttas till traden Göteborg - Trollhättan - Vänersborg - Karlstad - Kristinehamn - Mariestad - Lidköping.
  1885 Flyttas till traden Stockholm - Söderköping - Motala - Vadstena - Karlstad - Vänersborg - Göteborg.
  1888-02-28 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm.
  1888 Traden ändras till Stockholm - Söderköping - Motala - Lidköping - Vänersborg - Göteborg.
  1893 Ny ångpanna installeras.
  1894-11-29 Ommätt. Nya mått 29,65 x 6,74 meter. Nytt tonnage 241/161.
  1895-06-06 Kolliderar ca. kl. 13.00 med lastångaren Göta Kanal II i Motala hamn. Kollisionen inträffar när Juno ska lämna sin kajplats och Göta Kanal II ska lägga till på samma plats. Juno får en buckla i sidan medan Göta Kanal II klarar sig utan skador.
  1905-07 Ombyggd på Motala Verkstads Nya AB:s filial på Beckholmen i Stockholm. Får nya raka skrovsidor med runda ventiler och ny överbyggnad i järn med bland annat matsalong, ny inredning och elektrisk belysning. Kostnad för ombyggnaden 45.839 SEK
  1905-07-07 Ommätt. Nytt tonnage 266/178.
  1914-08 Upplagd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm då turisterna minska på grund av starten av första världskriget.
  1919-04 Åter i trafik.
  1919-08 Ny hemort Göteborg.
  1931-06-03 Vid slussning i Söderköping ca. kl. 12.00 kör fartyget rakt igenom nedre slussporten och störtar ner till nästa våning. Orsak till incidenten är att maskinisten missuppfattar styrmannens backsignal. Fartyget klarar sig utan skador men flera fastigheter intill blir översvämmade precis som kanalen i flera kilometer.
  1946-06-20 Ommätt. Nya mått 30,92 x 6,69 meter. Nytt tonnage 281/179.
  1947-08-12 Grundstöter i full fart vid Bokö, sydöst om Trosa, vid färd från Göteborg mot Stockholm. Man kan dock backa ut och fortsätta färden utan skador. Orsak till incidenten är att man går fel sida om en prick vid möte med ett annat fartyg.
  1955 Ångpannan utdömd vid en inspektion efter säsongens slut.
  1956 Motoriserad med två dieselmotorer. Nya huvudmaskiner, av fabrikat, Penta, 330 hk, 243 kW, installeras. Ny, lägre skorsten.
  1956-10 Trafik på traden Strömstad - Tønsberg, Norge under en och en halv månad. Därefter åter trafik i Göta kanal.
  1957-02-21 Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 105.910 SEK. Ny hemort Lidköping.
  1961 Ombyggd på Karlstads Mekaniska Verkstad. Däckshuset förlängs föröver och den stora masten med lastbommen tas bort. Nya mått 30,29 x 6,68 meter. Nytt tonnage 304/158.
  1984 Ommätt. Nya mått 31,45 x 6,68 meter.
  1986 Såld till Canalroute AB, Lidköping.
  1996 Såld till Rederi AB Astrea, Lidköping.
  2001-01 Såld till Strömma Turist & Sjöfart AB, Stockholm. Ny hemort Göteborg.
  2002-05 Ombyggd på Tjörnvarvet AB, Rönnäng, Tjörn. Matsalen renoveras.
  2005-05-18 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2006-05-26 Grundstöter i hård vind i Göta älv vid Göta, Lilla Edet vid 09-tiden på resa mot Göteborg med 34 passagerare och 12 besättningsmän ombord. Fartyget fastnar i leran med nio graders slagsida och kan inte ta sig loss. Passagerarna evakueras av andra båtar och körs till Göteborg med buss. Efter några timmar ankommer bogserbåten Lars till platsen för att dra loss fartyget. Efter att dykare undersökt skrovet fortsätter fartyget vid 17-tiden, för egen maskin, mot Göteborg. Ingen person skadas vid incidenten och inte heller fartyget får några skador.
  2009-04 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 100A, 462 hk, 340 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö. Även ny skorsten.
  2010-05-29 Under resa mot Stockholm kolliderar man kl. 19.20 med en segelbåt som ligger förtöjd vid ett gammalt brofäste vid Klevbrinken, Söderköping. Ombord på segelbåten finns inga personer, medan det ombord på Juno finns 27 passagerare och 11 besättningsmän. Segelbåten får omfattande skador, tar in vatten och sjunker till botten och får senare bärgas av räddningstjänsten. Juno får skador på taket ovanför styrhytten efter att segelbåtens mast gått av och och lagt sig över Junos tak. Ingen person skadas vid incidenten som orsakas av att Juno trycks åt babord av bankeffekten vid passagen förbi segelbåten.
  2014-07-26 Grundstöter ca. kl. 19.00 vid Skarpåsen, väster om Ljungsbro och fastnar med några graders slagsida åt babord. Dras loss efter någon timme av en traktor och kan sedan fortsätta färden utan skador.
  2014-08-04 Grundstöter vid Råssnäsudden, Motala kl. 06.05 på resa mot Göteborg med 29 passagerare och elva besättningsmän ombord. Passagerarna serveras frukost medan besättningen inväntar sjöräddningsenheter som sedan evakuerar passagerarna in till Motala där buss väntar för vidare färd mot dagens utflyktsmål Karlsborg. Fartyget som står hårt på grund tömmer bl a färskvattentankarna för att lätt glida av grundet vid lossdragning, men det är först på sjunde försöket då bl a arbetsbåten Pricken och systerfartyget Wilhelm Tham assisterar som fartyget glider av grundet vid 14-tiden. Efter lossdragning går man in till Motala för inspektion, där man konstaterar att fartyget inte skadats. Orsaken till grundstötningen är att man hamnat på fel sida om ett sjömärke.
  2020 Upplagd under årets säsong på grund av coronapandemin.
Tillbaka till Motala Ströms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
Tillbaka till Rederi AB Göta Kanal
Tillbaka till Canalroute AB
Tillbaka till Rederi AB Astrea
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.