Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wilhelm Tham
Wilhelm Tham i Sjötorp 2007-07-15
Wilhelm Tham i Sjötorp 2007-07-15
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1912
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 446
  Registernr 5359
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 5389671
  Signal JSTL, numera SHIG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,48 meter 31,53 meter
  Största bredd 6,73 meter 6,80 meter
  Djupgående 2,82 meter 2,74 meter
  Brt/Nrt 283/187 268/155
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 2 x Volvo Penta D9-300
  Effekt 250 hk, 184 kW 600 hk, 442 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 130 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1911-11 Beställd av Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping.
  1912-03-28 Sjösatt.
  1912-06-27 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Wilhelm Tham till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping. Döpt efter Husquarna Vapenfabriks VD åren 1876-1911. Trafik på traden Jönköping - Vadstena - Motala - Söderköping - Södertälje - Stockholm.
  1914-06-18 Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Jönköping - Stockholm.
  1917 Flyttas till traden Stockholm - Södertälje - Söderköping - Motala - Sjötorp - Vänersberg - Göteborg.
  1918-11 Kolliderar med ångfartyget Birgit strax söder om slussen i Lilla Edet. Birgit, som är på väg in i slussen som Wilhelm Tham just lämnat, kör med babords bog in i sidan på Wilhelm Tham som får en större buckla midskepps. Kaptenen på Birgit döms senare som ansvarig till olyckan då det enligt kanalregementet är det uppgående fartygets skyldighet att invänta det nedgåendet fartyget.
  1919-08 Ny hemort Göteborg.
  1934-12-07 Grundstöter ca. kl. 09.00 i kraftig dimma vid Hornökalv, öster om Trosa vid färd från Stockholm mot Göteborg utan passagerare men med 19 besättningsmän ombord. Fartyget får kraftig slagsida, tar in vatten genom lastportarna och börjar sjunka. Runt 20 minuter senare står fartyget på botten med endast masten och en del av förskeppet ovanför vattenytan. Alla i besättningen klarar sig utan skador och kan med hjälp av livbåten ta sig till Hornöudde där de tänder en brasa för att värma sig. De får ca. en timme senare skjuts av en fiskare till Stensund, där de får låna torra kläder innan de kan fortsätta med bil till Vagnhärad och sedan tåg till Stockholm. Fartyget har vid incidenten en stor last styckegods som framför allt består av systemsprit som ska till olika systembolag längs traden samt ett flertal fotogenkök.
  1934-12-27 Bärgas av Neptunbolagets Herakles med hjälp av flera pråmar. Bogseras till Oxelösund där lasten lossas. Förs sedan till Sjötorps varv, Sjötorp för reparation. Ny inredning.
  1950 Ombyggd. Utökad matsal och åtta nya hytter inreds Lastbommen tas bort och ett nytt mindre däckshus tillkommer precis intill fördäcksmasten.
  1957-02-21 Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 52.836 SEK. Ny hemort Lidköping.
  1960 Ombyggd vid Falkenbergs varv AB, Falkenberg. Däckshuset förlängs föröver och fördäcksmasten tas bort. Nya mått 30,06 x 6,73 meter.
  1966-04 Motoriserad med två dieselmotorer. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania Vabis DSI 11, 460 hk, 338 kW, installeras.
  1966-07-20 Deltar under en vecka vid inspelningen av långfilmen "Roseanna" med bland annat Keve Hjelm, Hans Ernback, Tor Isedal och Git Petré.
  1986 Såld till Canalroute AB, Lidköping.
  1987 Ombyggd vid Gotenius varv, Göteborg. Ny elanläggning, nytt kök och nya manskapsutrymmen.
  1996 Såld till Rederi AB Astrea, Lidköping.
  2000-06-01 Grundstöter ca. kl. 23.00 mellan Oxelösund och Arkösund med 42 passagerare ombord. Dras loss några timmar senare och kan, utan skador, fortsätta färden mot Göteborg.
  2001-01 Såld till Strömma Turist & Sjöfart AB, Stockholm. Ny hemort Göteborg.
  2001-07-24 Grundstöter utanför Läckö slott, Lidköping vid färd från Göteborg mot Stockholm med ca. 50 passagerare ombord. Tar sig loss för egen maskin och kan, efter en undersökning av skrovet, fortsätta färden utan skador.
  2004-05-19 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2006-07-21 Grundstöter utanför Vadstena kl. 18.30 med 41 passagerare ombord. Rescue Skeppskär från SSRS Vadstena kommer snabbt till platsen och försöker tillsammans med passagerarbåten m/s Kung Sverker att dra loss fartyget. Detta misslyckas och m/s Kung Sverker tar istället iland passagerarna för att göra fartyget lättare. Kl. 00.00 lyckas Rescue Skeppskär tillsammans med Rescue Wanäs från SSRS Karlsborg och Rescue Cambio från SSRS Visingsö att dra loss fartyget som strax efter kan fortsätta sin färd mot Motala. Orsak till grundstötningen är lågt vattenstånd i Vättern och hård vind. Ingen passagerare skadas och inga skador på fartyget uppkommer vid incidenten.
  2007-04 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D9-300, 600 hk, 442 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö. Samtidigt installeras två hjälpmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D5 samt att man byter brand- och länspumpar, panna, transformatorer och skorsten.
  2007-07-19 Blir påseglad akterifrån av ålandsfärjan Birger Jarl då man är på väg att lägga till vid Skeppsbron, Stockholm vid 15-tiden. Birger Jarl som också är på väg att lägga till backar in i Wilhelm Tham som ådrar sig lättare materiella skador. Polis och sjöfartsinspektion kommer till platsen för förhör. Birger Jarl anses som vållande till sammanstötningen.
  2020 Upplagd på grund av coronapandemin.
  2022-05-22 Åter i trafik efter två års uppehåll. Fösta avgång kl. 10.00 från Packhuskajen, Göteborg mot Stockholm via Göta kanal.
Tillbaka till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
Tillbaka till Rederi AB Göta Kanal
Tillbaka till Rederi AB Astrea
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Strömma Kanal
Ångfartygs AB
Strömma Kanal

m/s Strömma Kanal Foto: Patrik Nylin

Fartyget färdigställdes vid Gustafssons och Anderssons varvs AB på Lidingö hösten 1975 och gör sin premiärtur på traden Stockholm - Sandhamn via Strömma Kanal den 14 september samma år. En trad hon än idag trafikerar och därtill kör kvällskryssningar och charter. Den 5 september i år firar fartyget 50 år, bjuder Strömma in till fest, det återstår att se.