Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lux
Lux vid Ekensberg, Stockholm 2021-04-14
Lux vid Ekensberg, Stockholm 2021-04-14
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsredaren 4/2018, S38
* Pressmeddelande Transdev 2019-02-11

* MMSI-nummer 265817800
  Byggd 2019
  Varv Kewatec Aluboat Oy AB, Karleby, Finland
  Varvsnummer 328
  Registernr 17631
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SBIJ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,62 meter 25,20 meter
  Största bredd 6,50 meter 6,50 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 116/34 119/34
  Maskineri 2 x Scania DI13 2 x Scania DI13
  Effekt 1.100 hk, 809 kW 1.100 hk, 809 kW
  Toppfart 18,5 knop 18,5 knop
  Kapacitet 190 passagerare 190 passagerare
  Historik
  2019-04-30 Sjösatt kl. 10.30 finsk tid.
  2019-05-22 Levererad av Kewatec Aluboat Oy AB som Lux till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2019-05-24 Lämnar varvet i Karleby kl. 05.00 för leveransresan, via övernattning i Mellanfjärden, till Stockholm dit man anländer 26 maj kl. 01.40.
  2019-06-04 Döpt kl. 16.10 av artisten Caroline af Ugglas vid en cermoni vid Gustav III:s staty vid Skeppsbron, Stockholm. Bildreportage
  2019-06-06 Insatt i trafik på traden Klara Mälarstrand - Lilla Essingen - Kungshatt - Tappström (linje 89) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2021-04-04 Förlängd 0,58 meter i aktern vid Mälarvarvet AB, Stockholm. Förlängningen är byggd av Kewatec Aluboat Oy AB, Karleby, Finland. Nya mått 25,20 x 6,50 meter. Nytt tonnage 119/34.
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.