Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svartsjölands Ångbåtsbolag
Ångbåtsbol. Runan - Svartsjölandet
Ångfartygsbolaget Svartsjölandet
Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Svartsjölands Ångbåtsbolag, Stockholm startas 1869 för trafik på traden Stockholm - Svartsjölandet.

Går 1870 ihop med Kalmarsands Ångbåtsbolag och bildar tillsammans Ångbåtsbolaget Runan - Svartsjölandet.

Vid en bolagsstämma den 31 mars 1876 beslutar man om ett sammangående med Ångfartygsbolaget Stäket och att de tillsammans ska heta Ångfartygsbolaget Svartsjölandet, Stockholm.

Ombildas den 20 november 1891 till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm. Bolagsordningen fastställs av Kunglig Majestät i maj 1892.

Vid en bolagsstämma den 15 mars 1916 beslutar man att gå ihop med Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm och att bolaget dörefter ska gå i likvidation. Rederiets fartyg överförs den 9 juni 1917.

  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg
  Svartsjölandet 1869-1889
  Kalmarsand 1870-1873
  Runan 1870-1883
  Nornan 1876-1882
  Brage 1876-1911
  Freja 1880-1884
  Ekolsund 1883-1917
  Hillersjö 1884-1914
  Säbyholm 1885-1894
  Kung Karl 1893-1900
  Säbyholm 1895-1916
  Idun 1900-1910
  Sigtuna 1901-1917
  Gunhild 1902-1917
  Upland 1902-1917
  Valborg 1907-1917
  Nya Hillersjö 1911-1917
  Greta 1912-1917
  Hugo Tamm 1914-1917
  Hesselby 1914-1917
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.