Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hillersjö
Toimi
Toimi
Foto: Okänd. Från Thure Ehrnlunds samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringshandlingarna från Kommerskollegium i Riksakivet, Läst 2020-09-03 PN

* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN

* Mälarbåtarna, 1964, S118-119
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S231-232
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S4, 56, 63-64, 73-74, 79, 107, 111-113, 122, 161, 168-169
* Ångbåtstrafiken till Hässelby, 2015, S12-13, 16-25, 44

* Båtologen 2/1969, S48
* Båtologen 1/2005, S37
* Loggen 2, 1982, S40
* Lubrikatorn 4/1996, S14-15
* Skärgårdsbåten 3/1976, S12-13
* Skärgårdsbåten 1/1996, S23
* Skärgårdsbåten 3/1999, S14-15
* Skärgårdsbåten 1/2001, S18-24

* Nya Dagligt Allehanda 1884-03-06
* Norrlandsposten 1884-05-07
* Aftonbladet 1884-05-08
* Norrlandsposten 1884-07-14
* Aftonbladet 1884-07-15
* Nya Dagligt Allehanda 1884-10-16
* Aftonbladet 1884-10-17
* Dagens Nyheter 1884-10-17
* Norrlandsposten 1884-10-17
* Post- och Inrikes Tidningar 1884-10-17
* Aftonbladet 1885-04-14
* Nya Dagligt Allehanda 1884-04-14
* Dagens Nyheter 1885-04-17
* Nya Dagligt Allehanda 1885-06-05
* Svenska Dagbladet 1885-07-15
* Nya Dagligt Allehanda 1886-07-13
* Nya Dagligt Allehanda 1888-07-15
* Aftonbladet 1889-05-20
* Dagens Nyheter 1889-05-21
* Nya Dagligt Allehanda 1889-05-21
* Stockholms Dagblad 1889-05-21
* Svenska Dagbladet 1889-05-21
* Svenska Dagbladet 1889-05-24
* Svenska Dagbladet 1891-07-06
* Nya Dagligt Allehanda 1892-07-18
* Stockholms Dagblad 1892-07-18
* Stockholmstidningen 1892-07-18
* Svenska Dagbladet 1892-07-18
* Dagens Nyheter 1892-07-19
* Stockholms Dagblad 1892-07-19
* Nya Dagligt Allehanda 1893-07-08
* Aftonbladet 1893-11-27
* Stockholmstidningen 1893-11-28
* Svenska Dagbladet 1893-11-28
* Nya Dagligt Allehanda 1895-06-25
* Socialdemokraten 1895-06-25
* Svenska Dagbladet 1895-07-03
* Svenska Dagbladet 1897-08-02
* Svenska Dagbladet 1899-04-27
* Fäderneslandet 1899-08-05
* Dagen 1900-10-12
* Aftonbladet 1901-06-19
* Aftonbladet 1903-07-16
* Dagen 1903-11-07
* Stockholmstidningen 1903-11-07
* Svenska Dagbladet 1903-11-07
* Dagen 1903-11-11
* Aftonbladet 1905-07-15
* Svenska Dagbladet 1907-06-10
* Svenska Dagbladet 1909-07-27
* Svenska Dagbladet 1911-07-03
* Svenska Dagbladet 1912-06-19
* Svenska Dagbladet 1912-11-26
* Svenska Dagbladet 1913-05-22
* Svenska Dagbladet 1914-04-06
* Svenska Dagbladet 1914-04-30
* Svenska Dagbladet 1914-08-10
* Svenska Dagbladet 1916-07-02
* Svenska Dagbladet 1918-07-11
* Svenska Dagbladet 1920-06-30
* Svenska Dagbladet 1923-07-04
* Svenska Dagbladet 1925-07-05
* Svenska Dagbladet 1925-07-09
* Svenska Dagbladet 1928-06-27
* Svenska Dagbladet 1929-10-06
* Svenska Dagbladet 1930-05-14

* Sveriges Skeppslista 1885 (SSDD), 35 hk, K A Wallenberg för Ångf.-Bolaget Svartsjölandet, 111 ton, djupg 7 fot
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S112, 45 hk
* Sveriges Skeppslista 1908, S68, Hillersjö, Ångf.ab. Gamla Svartsjölandet, Stockholm, 165/113, 30,08 x 5,69 x 2,67 meter, 180 hk
* Sveriges Skeppslista 1910, S68
* Sveriges Skeppslista 1911, S68
* Sveriges Skeppslista 1913, S70 165/116
* Sveriges Skeppslista 1915, S74 Hesselby
* Sveriges Skeppslista 1917, S74, Ångf.ab. Drottningholm-Fittja
* Sveriges Skeppslista 1919, S72
* Sveriges Skeppslista 1921, S72
* Sveriges Skeppslista 1923, S74
* Sveriges Skeppslista 1925, S76, Trafikab. Mälaren-Hjälmaren
* Sveriges Skeppslista 1927, S88
* Sveriges Skeppslista 1929, S92 165/110
* Sveriges Skeppslista 1931, S94
* Sveriges Skeppslista 1933, S92
* Sveriges Skeppslista 1935, S90 Gunnar Torslund
  Byggd 1884
  Varv AB Atlas, Brynäs Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 2675
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVC, SEVU, senare finsk signal OHYZ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,08 meter 30,44 meter
  Största bredd 5,50 meter 5,70 meter
  Djupgående 2,67 meter 2,60 meter
  Brt/Nrt 165/123 171/104
  Maskineri 1 x Atlas ångmaskin 1 x Atlas ångmaskin
  Effekt 180 hk, 132 kW 198 hk, 145 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 280 passagerare -
  Historik
  1884-07-12 Sjösatt.
  1884-10-14 Levererad av AB Atlas som Hillersjö till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1885-04-18 Insatt i trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Nockeby - Hillersjö - Lennartsnäs - Stäket - Bro gård.
  1886-08-14 Ommätt. Mått 30,08 x 5,50 meter. Tonnage 165/123.
  1889-05-20 Grundstöter utanför Kanaans ångbåtsbrygga, Bromma vid färd in mot Stockholm. Passagerarna får fortsätta färden med ångfartyget Sigtuna som passerar platsen. Sigtuna försöker också dra loss Hillersjö men utan att lyckas. Fartyget dras loss en timme senare och kan utan skador fortsätta sin färd till Stockholm. Orsak till grundstötningen är ett missförstånd mellan befälhavaren och maskinisten.
  1892-05 Ångfartygsbolaget Svartsjölandet byter namn till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm.
  1892-07-16 Grundstöter på morgonen i kraftigt regn utanför Tuna, söder om Lennartsnäs vid färd in mot Stockholm. Grundstötningen observeras från ångfartyget Upland som kommer till platsen och tar med passagerarna till Stockholm. Efter mycket problem lyckas bärgningsångaren Thor, tillsammans med ångfartygen Säbyholm och Idog, att dra loss fartyget strax efter kl. 22.00 på kvällen. Hillersjö klarade sig utan skador vid grundstötningen och kan dagen efter återuppta sin ordinarie trafik.
  1893-11-23 Kolliderar ca. kl. 15.30 med sandskutan Tima vid Nockeby bro, Bromma. Sandskutan sjunker efter några minuter och personerna ombord räddar sig med hjälp av livbåten. Kollisionen inträffar då de båda fartygen samtidigt ska passera genom brohålet på Nockeby bro.
  1895-06-18 Ommätt. Nya mått 30,08 x 5,69 meter. Nytt tonnage 165/113.
  1895-06-22 Grundstöter ca. kl. 12.00 på Midsommarafton lätt utanför Hillersjö vid färd från Svartsjö slott mot Stockholm. Vid grundstötningen går ett propellerblad av och propelleraxeln blir sned. Fartyget bogseras av en bogserbåt in till Ekensbergs Varf, Stockholm för reparation och är i trafik dagen efter.
  1903-11-05 Kolliderar i tjock dimma med ångslupen Essingen I på Riddarfjärden, Stockholm.
  1913-04-19 Ommätt. Mått 30,08 x 5,69 meter. Nytt tonnage 165/116.
  1913-05-20 Grundstöter ca. kl. 13.00 på Kyrkgrundet i Linasundet norr om Södertälje med ca. 265 skolbarn ombord. Två bogserångare försöker dra loss fartyget men lyckas inte förrän passagerarna satts iland. Därefter kan man, utan skador, fortsätta färden till Stockholm.
  1914-03-20 Omdöpt till Hesselby. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Nockeby - Hässelby Villastad - Lennartsnäs - Bro gård.
  1917-06-09 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 31.500 SEK.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1925-05 Reservåt.
  1925-09-01 Ommätt. Mått 30,08 x 5,69 meter. Nytt tonnage 165/110.
  1928-05 Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Köping.
  1931 Upplagd vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 1.000 SEK.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 1.000 SEK.
  1935-11-27 Såld till Meritoimi Oy, Åbo, Finland för 4.000 SEK och omdöpt till Toimi. Ny hemort Åbo. Finsk signal OHYZ. Registreringsnummer Åbo 1148. Trafik på traden Åbo - Hangö - Helsingfors.
  1943-03-30 Såld till Northern Steamship Co Ltd-Pohjolan Höyrylaiva Oy, Helsingfors. Ny hemort Helsingfors. Registreringsnummer Helsingfors 925.
  1944-05-02 Såld till Gunnar Edwards, Lovisa.
  1944-06-15 Överförd till AB Triton Oy, Lovisa. Trafik på traden Åbo - Iniö - Brändö.
  1945-05-23 Såld till Oy Suomi Shipping AB, Helsingfors. Omdöpt till Pörtö. Trafik på traden Helsingfors - Fagerö - Lovisa.
  1945-11-14 Såld till Ruth Mercedes Zachariassen, Helsingfors.
  1946-06-03 Såld till Oy Suomi Tug AB, Helsingfors.
  1947-06 Insatt i trafik på traden Vasa - Umeå.
  1948-05-20 Såld till Rederi AB Wasa - Umeå, Vasa. och omdöpt till Turisten. Ny hemort Vasa. Registreringsnummer Vasa 186.
  1948-05-28 Insatt på traden Vasa - Umeå.
  1948 Upplagd efter sommarens trafik.
  1950 Såld till AB Kronvik Oy, Vasa och ombyggd till pråm.
  1959 Sjunker i Vasa.
  1960-02 Bärgas och skrotas.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.