|
Brynäs Gefle Varfs AB AB Gefle Verkstäder AB Gefle Varf o Verkstäder
|
|
Brynäs varv, eller Brynäs Gefle Varfs AB, som det egentligen heter grundas 1873 av J.A. Bång, O.A. Brodin och Carl Hyckert. Man går i konkurs 1876. 1883 övertas varvet av AB Atlas, Stockholm, nuvarande Atlas Copco. 1891 ombildas varvet till Nya AB Atlas och arrenderas då av O.A. Brodin för bl.a. haverireparationer. 1896 köps varvet av AB Gefle Verkstäder som tidigare bildats av Lindahl & Runers mekaniska verkstad. 1910 går man åter i konkurs varvid verkstadsdelen ombildas till Gefle Verkstads Gjuteri AB och varvet till AB Gefle Varf o Verkstäder. 1915 övertas aktiemajoriteten i bolaget av Erik Brodin och grosshandlare Erik Kronberg. Man byter samtidigt namn till Erik Brodins Varvs AB. Efter en konkurs 1921 bildas Gefle Varfs och Verkstads Nya AB. Runt 1950 övertas ägandet av Korsnäs AB och 1961 levererar man bl.a. den ponton som regalskeppet Wasa ska placeras på vid bärgningen. |
|
|
|
|
|
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
|
|
|
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
|
|
|
Tillbaka till Varv |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
m/s Östan Blidösundsbolaget AB
Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.
|
|
|
|
| |
|