Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ragnhild
Ragnhild vid Gröndal, Stockholm
Ragnhild vid Gröndal, Stockholm
Foto: Vykort. Från Ragnar Magnanders samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2018-03-24 PN

* Mälarbåtarma, 1967, S129
* Ångfartyget Ejdern, 1978, S99, 104, 117
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S302, 312-315

* Skärgårdsbåten 4/1992, S20-25
* Skärgårdsbåten 1/1993, S18-19

* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-08
* Dagens Nyheter 1885-05-09
* Stockholms Dagblad 1885-05-09
* Stockholms Dagblad 1885-05-20
* Nya Dagligt Allehanda 1885-06-01
* Norrköpings Tidningar 1885-11-11
* Stockholms Dagblad 1885-11-11
* Dagens Nyheter 1885-11-12
* Aftonbladet 1886-04-20
* Stockholms Dagblad 1886-04-20
* Dagens Nyheter 1886-04-21
* Aftonbladet 1886-04-24
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-13
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-15
* Dagens Nyheter 1887-06-16
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-17
* Aftonbladet 1897-01-18
* Svenska Dagbladet 1897-01-31
* Svenska Dagbladet 1897-05-23
* Svenska Dagbladet 1916-05-21
* Svenska Dagbladet 1916-08-07
* Svenska Dagbladet 1916-08-20

* Sveriges Skeppslista 1905-06 S196
* Sveriges Skeppslista 1910, S94
* Sveriges Skeppslista 1911, S92
* Sveriges Skeppslista 1913, S96
* Sveriges Skeppslista 1915, S104
  Byggd 1885
  Varv Brynäs Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 1592
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDFK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,82 meter -
  Största bredd 6,50 meter -
  Djupgående 2,97 meter -
  Brt/Nrt 164/98 -
  Maskineri 1 x AB Atlas ångmaskin -
  Effekt 406 hk, 298 kW -
  Toppfart 13,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1885-05-05 Sjösatt. Bogseras senare till AB Atlas, Stockholm för installation av ångmaskinen samt inredningsarbeten.
  1885-11-10 Levererad av Brynäs Varv som Ragnhild till Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje. Hemort Södertälje.
  1886-04-24 Insatt i trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje.
  1887-06-07 Kolliderar på eftermiddagen med det konkurrerande ångfartyget Nya Södertelge. Ragnhild ska precis köra om Nya Södertelge då Nya Södertelge girar mot Raghild och träffar Ragnhilds babordssida i höjd med aktersalongen. Kaptenen på Nya Södertelge uppger att hans fartyg sögs mot Ragnhild när detta passerade.
  1887-06-14 Ångbåtsbolaget Mälaren går ihop med Firma Wilh. H. Kempe och bildar tillsammans Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje som övertar fartyget. Hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje.
  1895 Ett plåttak monteras över fördäck.
  1896-03 Det svarta skrovet målas i en ljusgrå färg.
  1896-04-22 Ommätt. Nya mått 33,82 x 6,50 meter. Nytt tonnage 208/120.
  1897-01-30 Såld på auktion till Södertelje Rederi AB, Södertälje för 64.040 SEK. Hemort Södertälje. Fortsatt trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje.
  1897-05-23 Vid ankomst till Riddarholmen, Stockholm törnar fartyget mot babordssidan på ångfartyget Tessin som ligger vid kajen. Tessin får några mindre skador som lagas på plats och kan senare avgå enligt tidtabell.
  1911-04-08 Ommätt. Nytt tonnage 208/112.
  1916 Upplagd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm då fartyget är för dyrt i drift.
  1916-08-10 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm för 60.000 SEK.
  1918 Ombyggd till öppen pråm och omdöpt till TB 248. Ångmaskinen och ångpannan borttagna.
  1945-09 Såld till C Karlsson, Sundbyberg för skrotning.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Södertelje Rederi AB
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.