Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Femman
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1890
  Varv Nya AB Atlas, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 5611
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Trean Fyran
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkning
  Längd öa 15,20 meter 15,20 meter
  Största bredd 4,10 meter 4,10 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 39/20 39/20
  Maskineri 1 x Atlas ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1889-10 Beställd av Nya Ångslupsbolaget. Kontrakterad byggnadskostnad 15.000 SEK.
  1890-04 Levererad av Nya AB Atlas som Femman till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1890-04-27 Insatt i trafik på Riddarfjärden, traden Söder Mälarstrand (vid Münchenbryggeriet) - Kungsholmen (Eldkvarnsviken).
  1892-09-17 Kolliderar sent på kvällen med en av Stockholms Ångslups AB:s ångslupar. Ångslupen, som är på väg till Långholmen, får endast mindre skador medan Femman får stora skador på skrovet och förs efter incidenten till varv för reparation.
  1900 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm.
  1905 Ombyggd med salong.
  1906-12-11 Kolliderar med en pråm efter avgång från Kungsholmstorg med en passagerare ombord. Femman får flera fönsterrutor krossade.
  1913-05-01 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Mälaren 5.
  1914-07-07 Ommätt. Mått 15,20 x 4,10 meter. Tonnage 38/20.
  1928-10-10 Såld till maskinist Carl Hallberg och skeppare Johan L. Söderman, Stockholm för 550 SEK.
  1928-11-08 Carl Hallberg säljer sin andel till fröken Agnes Jönsson, Stockholm.
  1928-11-08 Johan L. Söderman säljer sin andel till fröken Agnes Jönsson, Stockholm för 365 SEK. Agnes Jönsson är nu ensam ägare till fartyget.
  1929-01-12 Såld till Saltängens Mekaniska Verkstad (Wilhelm Leander), Norrköping för 900 SEK och omdöpt till Saltängen 1. Ombyggd till verkstadsfartyg. Motoriserad med en fotogenmotor. Reparationsfartyg inom Norrköpings hamn.
  193? Ny huvudmaskin, råoljemotor, 40 hk, 29 kW, installeras.
  1940-06-06 Såld till en skrothandlare.
  1940-06 Såld till Kungl. Flottan. Sänkt utanför Arkösund.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.