|
Bolaget för Ångbåtsfarts idkande mellan Staden och Norrmalm Nya Ångslupsbolaget Nya Ångslups AB Smedsudden
|
 |
"Bolaget för Ångbåtsfarts idkande mellan Staden och Norrmalm i Stockholm" bildas den 13 december 1852 för trafik med ångslupar i Stockholm. 1856 är ekonomin så dålig att man tänker lägga ner. Den 17 mars 1856 köper Lars Johan Hierta bolagets tillgångar för 8.200 rdr och bildar ett nytt bolag med namnet "Nya Bolaget för Ångbåtsfarts idkande mellan Staden och Norrmalm i Stockholm" i dagligt tal kallat Nya Ångslupsbolaget. Rederiet ombildas 1900 till Nya Ångslups AB Smedsudden. Rederiet övertas 1 maj 1913 av Stockholms Ångslups AB. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|