|
Bolaget för Ångbåtsfarts idkande mellan Staden och Norrmalm Nya Ångslupsbolaget Nya Ångslups AB Smedsudden
|
 |
"Bolaget för Ångbåtsfarts idkande mellan Staden och Norrmalm i Stockholm" bildas den 13 december 1852 för trafik med ångslupar i Stockholm. 1856 är ekonomin så dålig att man tänker lägga ner. Den 17 mars 1856 köper Lars Johan Hierta bolagets tillgångar för 8.200 rdr och bildar ett nytt bolag med namnet "Nya Bolaget för Ångbåtsfarts idkande mellan Staden och Norrmalm i Stockholm" i dagligt tal kallat Nya Ångslupsbolaget. Rederiet ombildas 1900 till Nya Ångslups AB Smedsudden. Rederiet övertas av Stockholms Ångslups AB 1913. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 934 rederier och 116 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Stockholms Ström 2 Rederi Stockholms Ström
 Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.
|
|
 |
|
|  |
|