Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ettan
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1853
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Tvåan
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,72 meter -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 64 passagerare -
  Historik
  1853-12 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Ettan till Bolaget för Ångbåtsfarts idkande mellan Staden och Norrmalm i Stockholm, Stockholm.
  1853-12-06 Insatt i trafik på traden Röda Bodarna, Klara - Riddarhusgränden, Gamla stan. Har dock svårt att lägga till på grund av den starka strömmen. Tas ur trafik och vissa ändringar görs.
  1853-12-16 Åter i trafik några veckor. Läggs sedan upp eftersom man inte kan gå i is.
  1854-01-06 Hittas sjunken vid vinteruppläggningsplatsen vid Strömsborg. Bärgas och repareras. Orsak till icidenten var att maskinisten glömt skruva till en kran.
  1854-04-28 Åter i trafik efter reparation.
  1862 Upplagd till salu.
  1864 Skärs ner till pråm för transport av koks från Klara Gasverk till rederiets tilläggsplats vid Strömsborg. Ångmaskinen såld som skrot till bröderna Bolinder.
  1865 Såld då det blev billigare att frakta koksen säckvis.
Tillbaka till Bolaget för Ångbåtsfarts idkande mellan Staden och Norrmalm
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.