Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nian
Nian vid Riddarholmen, Stockholm
Nian vid Riddarholmen, Stockholm
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
  Byggd 1882
  Varv Ludwiksbergs Werkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Tian
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,26 meter -
  Djupgående 1,23 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 75 passagerare -
  Historik
  1882 Levererad av Ludwiksbergs Werkstads AB som Nian till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik på Riddarfjärden, Stockholm, traden Eldkvarnsviken - Kungsholmstorg - Karlsvik - Sjukhemmet.
  1894 Ombyggd med inglasade sidor och ny soffinredning.
  1912 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet och omdöpt till Greta.
  1917 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  ? Såld till A Andersson, Uppsala.
  1918 Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB, Sundsvall.
  1933 Såld till Erik Olsson, Alnö. Ombyggd till sandskuta.
  ? Såld till Girald Andersson, Alnö.
  ? Såld till Brage Sedin, Söråker.
  1947 Såld till Edvin Lundin, Härnösand. Motorn urtagen och använd till en cirkelsåg. Skrovet används som pråm.
  1954 Skrotas.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Sundsvalls Förenade Stuveri AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.