Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Trean
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
* Svenska Dagbladet 1907-06-21
* Sveriges Skeppslista 1919, S50 RA
* Sveriges Skeppslista 1935, S58 RA
  Byggd 1887
  Varv Nya AB Atlas, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 5605
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Fyran Femman
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,18 meter 15,18 meter
  Största bredd 4,02 meter 4,02 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 40/23 40/23
  Maskineri 1 x Gefle ångmaskin 1 x Gefle ångmaskin
  Effekt 32 hk, 23 kW 32 hk, 23 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1887-03 Levererad av Nya AB Atlas, Gävle som Trean till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm. Trafik i Stockholm, traden Mälartorget - Ragvaldsbro.
  1890 Flyttad till traden Mälartorget - Mariahissen.
  1900 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm.
  1903 Flyttad till traden Mariahissen - Tegelbacken.
  1907-06-19 Vid färd från Munkbron mot Mariahissen kör färjan rakt in i styrbordssidan på ångfartyget Tynnelsö som precis avgått mot Strängnäs. Tynnelsö får en stor skada strax ovanför vattenlinjen och går till varv för reparation. Trean får inga skador och inga passagerare skadas vid incidenten.
  1913 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Centralfärjan 3. Fortsatt trafik i Stockholm.
  1936 Skrotad.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.