Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ekolsund
Ena II utanför Långholmen, Stockholm
Ena II utanför Långholmen, Stockholm
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-05-06 PN

* Mälarbåtarna, 1967, S109
* Mälarångare, 1999, S56, 109, 185
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S14, 56, 62-63, 73, 79, 84, 94, 115, 123-124, 126, 128-129, 171

* Båtologen 4/1981, S193
* Skärgårdsbåten 4/1983, S23

* Aftonbladet 1883-05-05
* Enköpingsposten 1883-05-11
* Aftonbladet 1883-05-17
* Dagens Nyheter 1883-05-18
* Post- och Inrikes Tidningar 1883-05-18
* Nya Dagligt Allehanda 1883-07-24
* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-11
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-30
* Svenska Dagbladet 1889-07-01
* Nya Dagligt Allehanda 1892-06-04
* Nya Dagligt Allehanda 1894-07-14
* Aftonbladet 1895-10-01
* Nya Dagligt Allehanda 1895-10-01
* Stockholmstidningen 1895-10-01
* Svenska Dagbladet 1895-10-01
* Dagens Nyheter 1895-10-02
* Socialdemokraten 1895-10-02
* Enköpingsposten 1895-10-04
* Aftonbladet 1896-10-13
* Svenska Dagbladet 1897-09-10
* Aftonbladet 1900-08-07
* Svenska Dagbladet 1903-07-09
* Stockholmstidningen 1904-04-13
* Aftonbladet 1906-07-06
* Svenska Dagbladet 1908-07-21
* Svenska Dagbladet 1911-07-15
* Svenska Dagbladet 1912-08-16
* Dagens Nyheter 1912-12-06
* Svenska Dagbladet 1913-05-28
* Aftonbladet 1915-01-09
* Stockholmstidningen 1915-01-09
* Aftonbladet 1915-01-12
* Aftonbladet 1915-05-18
* Aftonbladet 1915-06-19
* Aftonbladet 1915-07-08
* Aftonbladet 1916-03-13
* Dagens Nyheter 1916-03-14
* Svenska Dagbladet 1916-03-14
* Svenska Dagbladet 1916-05-04
* Svenska Dagbladet 1916-06-08
* Aftonbladet 1917-12-22
* Svenska Dagbladet 1918-04-28
* Aftonbladet 1918-07-09
* Dagens Nyheter 1919-05-07
* Svenska Dagbladet 1919-05-07
* Aftonbladet 1919-05-16
* Aftonbladet 1921-07-12
* Svenska Dagbladet 1923-07-05
* Svenska Dagbladet 1925-07-02
* Svenska Dagbladet 1927-07-15
* Svenska Dagbladet 1928-07-06
* Svenska Dagbladet 1929-07-26
* Svenska Dagbladet 1930-07-08
* Svenska Dagbladet 1930-11-15
* Svenska Dagbladet 1931-05-11
* Svenska Dagbladet 1931-05-16
* Svenska Dagbladet 1931-07-27
* Aftonbladet 1933-03-23
* Dagens Nyheter 1933-03-23
* Svenska Dagbladet 1933-03-23
* Dagens Nyheter 1933-03-29
* Svenska Dagbladet 1933-03-29
* Svenska Dagbladet 1933-04-13
* Svenska Dagbladet 1933-07-08
* Svenska Dagbladet 1933-09-01
* Svenska Dagbladet 1934-03-31
* Aftonbladet 1935-09-02
* Svenska Dagbladet 1935-09-03
* Aftonbladet 1936-06-05
* Aftonbladet 1937-07-03
* Aftonbladet 1939-06-02
* Expressen 1956-05-21

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S58
* Sveriges Skeppslista 1908, S52  p03
* Sveriges Skeppslista 1910, S52
* Sveriges Skeppslista 1911, S50
* Sveriges Skeppslista 1913, S54  p03 rp13
* Sveriges Skeppslista 1915, S56
* Sveriges Skeppslista 1917, S56
* Sveriges Skeppslista 1919, S56  p03 rp19
* Sveriges Skeppslista 1921, S54
* Sveriges Skeppslista 1923, S54
* Sveriges Skeppslista 1925, S56
* Sveriges Skeppslista 1927, S64
* Sveriges Skeppslista 1929, S66
* Sveriges Skeppslista 1931, S94
* Sveriges Skeppslista 1933, S92
* Sveriges Skeppslista 1935, S68
* Sveriges Skeppslista 1937, S68
* Sveriges Skeppslista 1939, S70
* Sveriges Skeppslista 1941, S66
* Sveriges Skeppslista 1943, S66
* Sveriges Skeppslista 1945, S66
* Sveriges Skeppslista 1947, S70
* Sveriges Skeppslista 1949, S74
* Sveriges Skeppslista 1951, S62
* Sveriges Skeppslista 1953, S64
* Sveriges Skeppslista 1955, S66
* Sveriges Skeppslista 1957, S68
  Byggd 1883
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 170
  Registernr 2674
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVB, senare SEVW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,58 meter 33,58 meter
  Största bredd 5,38 meter 5,50 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,07 meter
  Brt/Nrt 155/119 181/119
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 140 hk, 103 kW 140 hk, 103 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1883-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Ekolsund till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 60.500 SEK.
  1883-05-05 Insatt i trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Kalvudden - Riddersvik - Eldgarn - Ådö - Kalmarsand - Fånö - Krägga - Bäddarö - Ekolsund.
  1892-05 Ångfartygsbolaget Svartsjölandet byter namn till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm.
  1895-09-30 Grundstöter ca. kl. 11.00 i tät dimma i närheten av Ådö, Bro vid färd från Ekolsund mot Stockholm med ca. 30 passagerare, jordbruksprodukter och kreatur ombord. Fartyget kan efter ungefär fem timmar ta sig loss för egen maskin efter att ha lossat en del av lasten till en skuta. Man fortsätter sedan färden till Stockholm.
  1897-04-17 Ommätt. Nya mått 33,58 x 5,50 meter. Nytt tonnage 153/109.
  1903 Ny ångpanna installeras.
  1913-05 Ombyggd vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1913-05-07 Ommätt. Mått 33,58 x 5,50 meter. Nytt tonnage 159/112.
  1915-01-08 Roderstocken brister i närheten av Kärsö brygga, Ekerö vid färd från Stockholm mot Ekolsund. Man tar sig in till bryggan där man får ligga kvar och vänta tills bogserbåt från Stockholms Transport & Bogserings AB anländer. Fartyget bogseras sedan till Ekensbergs Varf, Stockholm för reparation. Incidenten inträffar vid färd genom tjock is.
  1915-05 Flyttas till traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Tappström - Löten - Säbyholm.
  1916-05 Åter i trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Eldgarn - Ådö - Kalmarsand - Ekolsund.
  1917-06-09 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 51.500 SEK.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1931-02-13 Omdöpt till Hilding. Trafik på traden Stockholm - Tappström - Löten - Säbyholm
  1933-04 Såld till Trafik AB Ena, Enköping för 10.000 SEK. Ny hemort Enköping.
  1933-04-20 Insatt i trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Kurön - Björkö - Adelsö - Grönsö - Staxhammar - Arnöberg - Österby - Eknäs - Enköping.
  1934-03-20 Omdöpt till Ena II.
  1934-06-09 Ommätt. Mått 33,58 x 5,50 meter. Nytt tonnage 160/103.
  1935-09-01 Kolliderar ca. kl. 22.00 mellan Kurön och Adelsö med en motorbåt utan lanternor vid färd från Stockholm mot Enköping. Motorbåten sjunker och de två männen ombord räddas över till Ena II.
  1941-09-19 Ommätt. Mått 33,58 x 5,50 meter. Nytt tonnage 181/123.
  1956-05-20 Kolliderar på eftermiddagen utanför Björkö med en segelkanot. De två pojkarna ombord på segelkanoten räddas ombord på Ena II.
  1957 Skrotas i Stocksund av Carl Persson & Söner AB (Persöner), Ystad.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Trafik AB Ena
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.