Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ekolsund
Ena II utanför Långholmen, Stockholm
Ena II utanför Långholmen, Stockholm
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1883
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 170
  Registernr 2674
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVB, senare SEVW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,58 meter 33,58 meter
  Största bredd 5,38 meter 5,50 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,07 meter
  Brt/Nrt 155/119 181/119
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 140 hk, 103 kW 140 hk, 103 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1883-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Ekolsund till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 60.500 SEK.
  1883-05-05 Insatt i trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Kalvudden - Riddersvik - Eldgarn - Ådö - Kalmarsand - Fånö - Krägga - Bäddarö - Ekolsund.
  1892-05 Ångfartygsbolaget Svartsjölandet byter namn till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm.
  1895-09-30 Grundstöter ca. kl. 11.00 i tät dimma i närheten av Ådö, Bro vid färd från Ekolsund mot Stockholm med ca. 30 passagerare, jordbruksprodukter och kreatur ombord. Fartyget kan efter ungefär fem timmar ta sig loss för egen maskin efter att ha lossat en del av lasten till en skuta. Man fortsätter sedan färden till Stockholm.
  1897-04-17 Ommätt. Nya mått 33,58 x 5,50 meter. Nytt tonnage 153/109.
  1903 Ny ångpanna installeras.
  1913-05 Ombyggd vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1913-05-07 Ommätt. Mått 33,58 x 5,50 meter. Nytt tonnage 159/112.
  1915-01-08 Roderstocken brister i närheten av Kärsö brygga, Ekerö vid färd från Stockholm mot Ekolsund. Man tar sig in till bryggan där man får ligga kvar och vänta tills bogserbåt från Stockholms Transport & Bogserings AB anländer. Fartyget bogseras sedan till Ekensbergs Varf, Stockholm för reparation. Incidenten inträffar vid färd genom tjock is.
  1915-05 Flyttas till traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Tappström - Löten - Säbyholm.
  1916-05 Åter i trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Eldgarn - Ådö - Kalmarsand - Ekolsund.
  1917-06-09 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 51.500 SEK.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1931-02-13 Omdöpt till Hilding. Trafik på traden Stockholm - Tappström - Löten - Säbyholm
  1933-04 Såld till Trafik AB Ena, Enköping för 10.000 SEK. Ny hemort Enköping.
  1933-04-20 Insatt i trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Kurön - Björkö - Adelsö - Grönsö - Staxhammar - Arnöberg - Österby - Eknäs - Enköping.
  1934-03-20 Omdöpt till Ena II.
  1934-06-09 Ommätt. Mått 33,58 x 5,50 meter. Nytt tonnage 160/103.
  1935-09-01 Kolliderar ca. kl. 22.00 mellan Kurön och Adelsö med en motorbåt utan lanternor vid färd från Stockholm mot Enköping. Motorbåten sjunker och de två männen ombord räddas över till Ena II.
  1941-09-19 Ommätt. Mått 33,58 x 5,50 meter. Nytt tonnage 181/123.
  1956-05-20 Kolliderar på eftermiddagen utanför Björkö med en segelkanot. De två pojkarna ombord på segelkanoten räddas ombord på Ena II.
  1957 Skrotas i Stocksund av Carl Persson & Söner AB (Persöner), Ystad.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Trafik AB Ena
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.