Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elfängen
Elfängen
Elfängen
Foto: Okänd. Från CeGe Olssons samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1899
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 117
  Registernr 3550
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JKVS, senare SDWK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 29,25 meter 29,25 meter
  Största bredd 6,07 meter 6,07 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 173/120 173/120
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1898-09-14 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Ångbåts AB Nohl, Nohl för leverans 1 maj 1899. Kontrakterad byggnadskostnad 65.000 SEK.
  1899 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Elfängen till Ångbåts AB Nohl, Nohl. Hemort Nohl. Trafik på Göta älv, traden Göteborg - Lilla Edet.
  1937-09-01 Upplagd vid Lödöse varf, Lödöse på grund av andra världskriget. Flyttas senare till Bohus varv, Göteborg.
  1942-08-10 Såld till Pandion AB (Gösta Jonsson), Göteborg för 17.500 SEK. Ny hemort Göteborg. Åter i trafik på traden Göteborg - Vänersborg.
  1956-06-01 Pandion AB meddelar att fartyget nu har skrotats vid firma Skrot & Avfallsprodukter, T Johannisson, Göteborg.
Tillbaka till Ångbåts AB Nohl
Tillbaka till Pandion AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.