Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Styrsö II
Styrsö II vid Styrsö Bratten
Styrsö II vid Styrsö Bratten
Foto: Vykort. Från Ragnar Magnanders samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 123, 2006, S18-21
* Ångbåten 124, 2006, S22
* Skipet 3/1990, S21
* Kontrakt från EMV
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S220
  Byggd 1904
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 124
  Registernr 4292
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JNSQ, Senare norsk signal MFHK, LEHO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,69 meter -
  Största bredd 6,23 meter -
  Djupgående 2,01 meter -
  Brt/Nrt 107/57 -
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin -
  Effekt 230 hk, 169 kW -
  Toppfart 11,4 knop -
  Kapacitet 250 passagerare -
  Historik
  1903-12-12 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Styrsö Nya Badhus AB, Göteborg för leverans 1 juni 1904. Kontrakterad byggnadskostnad 70.000 kr.
  1904-06-15 Provtur.
  1904-06 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Styrsö II till Styrsö Nya Badhus AB, Göteborg.
  1906-08-09 Kolliderar ca. kl. 08.45 med ångslupen Svalan utanför Frigångens brygga, Klippan. Svalan, som just lämnat Frigångens brygga, vänder runt för att fortsätta mot Långedrag, blir påkörd på badordssidan av Styrsö II, som är på väg in mot Göteborg. Kollisionen sker i låg fart så fartygen får endast mindre skador på skroven och kan efter incidenten fortsätta sina respektive trader.
  1908-05 Uthyrd till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg för 10.000 kr/år.
  1908-08-03 Såld till A/S Næsodden Dampskibsselskab, Kristinania (Oslo) för 65.000 SEK och omdöpt till Kronprins Olav. Trafik sommartid på traden Oslo - Nesodden - Drøbak.
  1915 A/S Næsodden Dampskibsselskab byter namn till A/S Nesodden Dampskibsselskab, Kristiania.
  1940 Omdöpt till Sjøstrand under andra världskriget eftersom tyskarna inte tillåter att fartyg har namn från det norska kungahuset.
  1941-02 A/S Nesodden Dampskibsselskab ombildas till A/S Nesodden - Bundefjord Dampskibsselskab, Kristiania.
  1945 Åter döpt till Kronprins Olav.
  1946 Ombyggd till vinterfartyg. Huvuddäcket inbyggt samt ny salong på promenaddäck. Nytt tonnage 158 brt.
  1954 Såld till Halfdan Hellum, Svelvik och omdöpt till Kronola. Överbyggnaden borttagen och maskinen uttagen vid Husø Verft, Tørnsberg.
  1954-10 Såld till A/S Borgundøy (Abraham Bjellebø), Fjellberg, Sunnhordland. Ombyggdnad till lastfartyg påbörjas men avbryts efter ett tag. Kondemneras.
  1957 Såld till Brødrene Anda Skipsopphuggning, Stavanger för skrotning.
  1960-02 Skrotningen genomförd.
Tillbaka till Styrsö Nya Badhus AB
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.