Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Enköping
Caesar vid Hornstull, Stockholm 1951-05-22
Caesar vid Hornstull, Stockholm 1951-05-22
Foto: J Robert Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-09-17 PN
* Databok från EMV

* Mälarbåtarna, 1967, S126
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S94, 99, 102-103, 105, 107, 116-117, 143, 178

* Skärgårdsbåten 3/1987, S16, 19
* Skärgårdsbåten 2/1991, S17
* Skärgårdsbåten 3/1994, S42
* Skärgårdsbåten 2/2012

* Göteborgs Aftonblad 1912-10-18
* Göteborgs Aftonblad 1912-11-19
* Göteborgs Aftonblad 1913-02-11
* Aftonbladet 1913-04-01
* Svenska Dagbladet 1913-04-01
* Göteborgs Aftonblad 1913-04-02
* Stockholmstidningen 1913-04-05
* Svenska Dagbladet 1913-04-05
* Göteborgs Aftonblad 1913-04-07
* Svenska Dagbladet 1913-04-08
* Aftonbladet 1913-04-09
* Stockholmstidningen 1913-04-09
* Göteborgs Aftonblad 1913-08-05
* Dagens Nyheter 1914-02-24
* Svenska Dagbladet 1916-02-29
* Aftonbladet 1916-04-22
* Svenska Dagbladet 1916-04-27
* Aftonbladet 1919-01-31
* Dagens Nyheter 1919-05-03
* Aftonbladet 1919-05-08
* Aftonbladet 1920-05-14
* Aftonbladet 1925-04-22
* Aftonbladet 1925-07-18
* Aftonbladet 1932-03-23
* Aftonbladet 1934-06-04
* Dagens Nyheter 1951-05-12
* Dagens Nyheter 1953-05-23

* Sveriges Skeppslista 1913, S90
* Sveriges Skeppslista 1915, S96
* Sveriges Skeppslista 1917, S94
* Sveriges Skeppslista 1919, S94
* Sveriges Skeppslista 1921, S48
* Sveriges Skeppslista 1923, S48
* Sveriges Skeppslista 1925, S50
* Sveriges Skeppslista 1927, S54
* Sveriges Skeppslista 1929, S58
* Sveriges Skeppslista 1931, S60
* Sveriges Skeppslista 1933, S58
* Sveriges Skeppslista 1935, S56
* Sveriges Skeppslista 1937, S56 (620 hk)
* Sveriges Skeppslista 1939, S58
* Sveriges Skeppslista 1941, S56
* Sveriges Skeppslista 1943, S56
* Sveriges Skeppslista 1945, S56
* Sveriges Skeppslista 1947, S60
* Sveriges Skeppslista 1949, S64
* Sveriges Skeppslista 1951, S56
* Sveriges Skeppslista 1953, S56
  Byggd 1913
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 161
  Registernr 5438
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JTFR, senare SDNK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,30 meter 33,30 meter
  Största bredd 6,88 meter 6,88 meter
  Djupgående 2,75 meter 2,75 meter
  Brt/Nrt 227/135 258/165
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 380 hk, 279 kW 620 hk, 456 kW
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet 375 passagerare -
  Historik
  1912-04-18 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Enköpings Ångfartygs AB, Enköping.
  1912-11-18 Sjösatt.
  1913-03-31 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Nya Enköping till Enköpings Ångfartygs AB, Enköping. Hemort Enköping. Trafik på traden Stockholm - Enköping.
  1913-04-04 Anländer på förmiddagen till Söder Mälarstrand, Stockholm efter leveransresan från Göteborg.
  1913-04-08 Premiärtur på traden Stockholm (Mälarhamnen) - Enköping med avgång kl. 14.00.
  1916-04-11 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 77.500 SEK. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Edeby - Ekerö - Norsborg - Sturehof - Sundby.
  1919-02-01 Flyttas till traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1919-05-08 Flyttas till traden Stockholm - Sundby - Kaggeholm - Björkö - Adelsö - Sjöängen - Ekholmen.
  1920-05-07 Omdöpt till Caesar. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Sundby - Ekholmen.
  1925-04 Flyttas till traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1925-07 Flyttas till traden Stockholm - Nockeby - Hässelby Villastad - Ilända - Hillersjö - Svartsjö.
  1932-03-01 Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås för 140.000 SEK. Ny hemort Västerås. Trafik på traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Västerås.
  1938-06-28 Ommätt. Nytt tonnage 258/165.
  1945-07-20 Ommätt. Tonnage 258/165.
  1948-10-09 Westerås - Torshälla Ångbåts AB byter namn till Västerås Rederi AB, Västerås.
  1951-01-11 Såld till Rutger von Essen, Skokloster (1/2) och Thure Evert Fritjof Carlsson, Stockholm (1/2) för 50.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Klara Mälarstrand) - Sigtuna - Skokloster.
  1952-12-29 Rutger von Essen, Skokloster köper Thure Carlssons andel i fartyget för 25.000 SEK. Ny hemort Skokloster.
  1953-03-30 Såld till Københavns Skibssalgs-Bureau, Köpenhamn, Danmark för 3.000 GBP (43.695 SEK) för nerskrotning.
Tillbaka till Enköpings Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
Tillbaka till Västerås Rederi AB
Tillbaka till Rutger von Essen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.