Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bris
Marianne i Sjötorpsviken, Sjötorp 2017-08-01
Marianne i Sjötorpsviken, Sjötorp 2017-08-01
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1897
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 108
  Registernr 7551
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFLK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,92 meter 25,13 meter
  Största bredd 3,96 meter 4,04 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,46 meter
  Brt/Nrt 48/17 49/14
  Maskineri 1 x Eriksbergs ångmaskin 1 x Volvo-Penta D7
  Effekt 70 hk, 51 kW 174 hk, 128 kW
  Toppfart 9 knop 9 knop
  Kapacitet - 60 passagerare
  Historik
  1896-11-13 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Fredrik Emil Pettersson, Uddevalla för leverans 15 maj 1892. Kontrakterad byggnadskostnad 26.500 SEK.
  1897-06-30 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Bris till Fredrik Emil Pettersson, Uddevalla, kapten vid Bohusläns regemente. Privat lustyacht.
  1906 Såld till bryggeridirektör Melcher Lyckholm, Göteborg.
  1911 Ombyggd vid Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg. Förlängd med 5,37 meter. Nya mått 24,29 x 4,00 meter,
  1928-06-15 Donerad till Marstrands stad, Marstrand av Lyckholms sterbhus. Ny hemort Marstrand. Representations- och månskensturer.
  1928-07-23 Ommätt. Mått 24,29 x 4,00 meter. Tonnage 62/37.
  1939 Överförd till AB Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand.
  1939-02-11 Såld utan ångpanna till sjökapten Nils Samuel Frithiof Edman, Ljungskile för 2.200 SEK. och omdöpt till Marianne. Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Penta/Hesselman P61, 65 hk, 48 kW.
  1939-04-15 Såld till AB Bröderna Edman, Marstrand för 1.500 SEK.
  1939-06-01 Ommätt. Mått 24,29 x 4,00 meter. Nytt tonnage 48/17.
  1945-12-19 Såld till direktör Thure Andersson, Storöstiftelsen, Bofors för 40.000 SEK. Ny hemort Bofors.
  194? Ny huvudmaskin, 140 hk, 103 kW, installeras.
  1950-07-15 Såld till Storöns Båtägareförening u.p.a., Bofors för 40.000 SEK. Ny hemort Otterbäcken. Trafik på Vänern, traden Otterbäcken - Storön med båtägarföreningens medlemmar.
  1955 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo-Penta MD 96A, 124 hk, 91 kW, installeras.
  1990 Såld till Bofors-Nobel Personalstiftelse, Otterbäcken.
  1991 Såld till AB Wermba 738, Otterbäcken.
  1992 Såld till Gullspångs kommun, Otterbäcken för 800.000 SEK i samband med att kommunen köper Storön.
  2002-05-25 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2004-08 Överlåten till M/S Marianne ekonomisk förening, Otterbäcken. Chartertrafik på traden Otterbäcken - Sjötorp - Torsö brygga - Mariestad samt turer i södra Vänern.
  2016 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo-Penta D7, 174 hk, 128 kW, installeras på Kållandsö Varv AB, Lidköping. Maskinen är begagnad, tillverkad 2013 och har tidigare suttit i en fiskebåt i Blekinge.
  2016 Ny hemort Mariestad.
Tillbaka till Marstrands stad
Tillbaka till AB Bröderna Edman
Tillbaka till M/S Marianne ekonomisk förening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.