Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färjenäsfärjan
Färjan 2 i Göteborg 1928-08-30
Färjan 2 i Göteborg 1928-08-30
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1873
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,54 meter -
  Största bredd 7,05 meter -
  Djupgående 1,20 meter -
  Brt/Nrt 25/14 -
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 94 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1873-06-05 Kontrakt skrivs mellan Eriksberegs Mekaniska Verkstads AB och Färje AB Färjestaden - Klippan, Göteborg för leverans före 1 november 1873. Kontrakterad byggnadskostnad 25.000 rdr rmt.
  1873 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Färjenäsfärjan till Färje AB Färjestaden - Klippan, Göteborg. Trafik på linjen Klippan - Färjenäs.
  1915-06 Såld till Göteborgs Hamnstyrelse och omdöpt till Färjan 2.
  1919 Ombyggd och renoverad.
  1928 Såld till Maskinaffären Generator. Nerskuren till pråm.
  1928 Såld till Karlstad.
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.