Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja II
Hornö-Weda på Ångermanälven
Hornö-Weda på Ångermanälven
FOto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1923
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 212
  Registernr 7794
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 19,87 meter -
  Största bredd 6,84 meter -
  Djupgående 2,35 meter -
  Brt/Nrt 75/24 -
  Maskineri 1 x Eriksbergs ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW -
  Toppfart 19 knop -
  Kapacitet 50 passagerare -
   8 personbilar -
  Historik
  1923-04-14 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Sköns Tingslags Vägstyrelse, Alnö.
  1923-08-15 Kölsträckt.
  1923-11-01 Sjösatt.
  1923-11-10 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Färja II till Sköns Tingslags Vägstyrelse, Alnö. Trafik på leden Fillan (Sundsvall) - Alvik (Alnön).
  1930 Såld till Nora-Gudmundrå Tingslags Vägstyrelse och omdöpt till Hornö-Weda. Trafik på leden Hornö - Veda, Kramfors.
  193? Överförd till Ådalens nedre vägdistrikt, Kramfors. Fortsatt trafik på leden Hornö - Veda, Kramfors.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1956 Omdöpt till Färja 61/59.
  1957 Såld till AB Tryggve Jansson, Härnösand. Nedskuren till Pråm.
  ? Såld till Mo & Domsjö AB.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.