Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strömstad
Strömstad i Göteborg 1948
Strömstad i Göteborg 1948
Foto: Dag Almén. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2013-06-22 PN, Foto
* Dossier från Kungl. Kommerskollegium, Läst 2017-07-11
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1891-12-28
* Göteborgs Aftonblad 1891-12-29
* Göteborgs Aftonblad 1892-02-19
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1892-04-23
* Göteborgs Aftonblad 1892-04-25
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1892-05-24
* Göteborgsposten 1892-05-25
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1892-06-01
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1892-08-02
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1895-02-15
* Göteborgs Aftonblad 1895-02-15
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1895-02-18
* Göteborgs Aftonblad 1895-02-19
* Göteborgs Aftonblad 1895-07-26
* Sveriges Skeppslista 1951, S126
  Byggd 1892
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer -
  Registernr 212
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBGH, senare SGPR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,86 meter 24,76 meter
  Största bredd 4,88 meter 4,92 meter
  Djupgående 2,25 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 73/46 92/42
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891-12 Beställd av Norrvikens Ångbåts AB, Strömstad.
  1892-04-23 Sjösatt.
  1892-05-23 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Strömstad till Norrvikens Ångbåts AB, Strömstad. Byggnadskostnad 34.750 SEK. Vid prov- och besiktningsresan gör ångfartyget 9,5 knop. Trafik på traden Fredrikshald - Strömstad - Havstenssund - Sannäs samt bogsering och isbrytning.
  1892-05-24 Anländer för första gången till hemstaden Strömstad och möts där av salut och hurrarop.
  1895-02-12 Grundstöter i kraftig sjörök på ett tidigare okänt grund väster om Musön, mellan Grebbestad och Fjällbacka, vid bogsering av silljakter. Ångfartyget Uddevalla som passerar platsen på väg norrut försöker dra loss Strömstad men även Uddevalla får grundkänning och fortsätter därför sin färd. Ångfartyget Herrman drar senare samma dag loss Strömstad ssom inte fått några skador vid grundstötningen.
  1906-07 Ombyggd vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg. Ny ångpanna installeras. Förlängd 2,90 meter. Nytt tonnage 91/56.
  1916-05-31 Såld till Carl James Andersson, Smögen. för 40.000 SEK.
  1917-10-08 Såld till handlarna Otto Theodor Karlsson, Albert Börjesson, Sivert Johnsen och Carl Carlsson, Strömstad för 50.000 SEK.
  1918-10-09 Såld till Strömstads Trafik AB, Strömstad för 50.000 SEK.
  1923-07-23 Ommätt. Nytt tonnage 91/55.
  1925-05-27 Såld på offentlig auktion till Oscar Cavalli-Björkman för 20.000 SEK.
  1925-07-06 Oscar Cavalli-Björkman startar Strömstads Nya Trafik AB, Strömstad.
  1927-08-09 Såld till skepparen Oskar Olsson, Hönö för 10.000 SEK. Ny hemort Hönö Klova. Trafik på traden Göteborg - Fotö - Hönö - Klova.
  1938 Ny ångpanna, tillverkad 1914 vid Motala Verkstads Nya AB, Motala, installeras.
  1943-07-13 Oskar Olsson avlider och fartygets ägande övergår till Oskar Olssons sterbhus, Paul Olofsson, Hönö Klova.
  1956-10-10 Såld till Firma Skrot & Avfallsprodukter (Torsten Johannisson), Göteborg för 4.500 SEK.
  1959 Uthyrd under våren till Tankcleaning, Wallin & Co, Göteborg som ångcentral.
  1961-09-06 Anmäld som skrotad av Firma Skrot & Avfallsprodukter.
Tillbaka till Norrvikens Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.