|
Ångbåts AB Bohusländska Kusten Ångbåts AB Bohuslänska Kusten Nya Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
|
 |
Ångbåts AB Bohusländska Kusten startas 27 mars 1876 i Uddevalla. 7 dec 1935 ändras namnet till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten. Rederiet går i frivillig likvidation 1 juni 1949 och i konkurs i mars 1950.
20 juni 1950 byter kapten Knud Valdemar Krieger Nordentorph namn på sitt bolag Uddevalla Skeppsstuveri AB till Nya Ångbåts AB Bohuslänska Kusten. Detta rederi köper ångfartyget Oslo av konkursboet. I mars 1952 byter bolaget namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Venus Trafikverket Färjerederi
 Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.
|
|
 |
|
|  |
|