Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Robert Thorburn
Robert Thorburn vid Skalkorgarna
Robert Thorburn vid Skalkorgarna
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-02-01 PN
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S81-82, 91, 100, 131-132, 157, 179
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S200
* Sveriges Skeppslista 1908, S94
* Sveriges Skeppslista 1910, S94
* Sveriges Skeppslista 1911, S94
* Sveriges Skeppslista 1913, S98
* Sveriges Skeppslista 1921, S102
* Sveriges Skeppslista 1929, S134
* Sveriges Skeppslista 1941, S126
* Sveriges Skeppslista 1945, S126
* Sveriges Skeppslista 1947, S130
* Sveriges Skeppslista 1949, S140
* Sveriges Skeppslista 1951, S112
  Byggd 1883
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 175
  Registernr 726
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCBS, senare SGCE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,17 meter 33,20 meter
  Största bredd 5,76 meter 5,92 meter
  Djupgående 2,67 meter 2,67 meter
  Brt/Nrt 179/128 189/124
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 250 hk, 184 kW 250 hk, 184 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1883-02-17 Beställd av Ångbåts AB Bohusländska Kusten. Kontrakterad byggkostnad 88.700 kr.
  1883-07 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Robert Thorburn till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Trafik på traden Göteborg - Lysekil - Saltkällan.
  1901-04-29 Ommätt. Nya mått 33,20 x 5,92 meter. Nytt tonnage 174/116.
  1903 Renoverad.
  1908 Ombyggd och moderniserad.
  1912-02 Grundstöter vid Stora Sillesund söder om Marstrand under en storm och sjunker med aktern. Bärgas några dagar senare och förs till Lindholmens Varv, Göteborg för reparation. Reparationskostnad 35.000 SEK.
  1921 Ombyggd med en matsal på däck samt en ny styrhytt.
  1921-01-21 Ommätt. Nytt tonnage 189/124.
  1935-12-07 Ångbåts AB Bohusländska Kusten byter namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten.
  1950-03 Ångbåts AB Bohuslänska Kusten försätts i konkurs.
  1950-05-11 Såld till Gunnar Jansson, Uddevalla för 7.200 SEK.
  1951-09-22 Såld tillsamans med s/s Bohus till Sten Allan Olsson, Firma Metallprodukter, Göteborg för totalt 30.000 SEK.
  1951-10-16 Såld till varvsrörelsen Etabl. van Heyghen Fréres S.A., Ghent, Belgien för 40.000 SEK för skrotning.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.