Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Viken
Viken i Uddevalla ca 1915
Viken i Uddevalla ca 1915
Foto: Maria Lundbäck . Från Tony Nordesjös samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-02-01 PN
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S81-83, 89, 100, 143, 147-148, 156, 187
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S248
* Sveriges Skeppslista 1908, S116
* Sveriges Skeppslista 1910, S116
* Sveriges Skeppslista 1911, S114
* Sveriges Skeppslista 1913, S120
* Sveriges Skeppslista 1921, S124
* Sveriges Skeppslista 1929, S166
* Sveriges Skeppslista 1941, S160
* Sveriges Skeppslista 1945, S158
* Sveriges Skeppslista 1947, S162
* Sveriges Skeppslista 1949, S176
* Sveriges Skeppslista 1951, S140
  Byggd 1883
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 349
  Registernr 711
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCBL, senare SHGM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,25 meter 24,13 meter
  Största bredd 5,21 meter 5,19 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 102/76 100/60
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 100 hk, 73 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1883-09 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Viken till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Byggnadskostnad 46.300 SEK. Trafik på traden Uddevalla - Lysekil.
  1898-05-23 Ommätt. Nya mått 24,13 x 5,19 meter. Nytt tonnage 98/60.
  1901 Ombyggd.
  1908 Mindre ombyggnad av bland annt rummen ovan däck.
  1909-11-30 Ommätt. Nytt tonnage 100/60.
  1913 Ny ångpanna installeras.
  1935-12-07 Ångbåts AB Bohusländska Kusten byter namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten.
  1941-07-08 Såld till Umebygdens Vägstyrelse för Umebygdens Vägdistrikt, Umeå för 15.000 SEK. Ny hemort Norrbyskär.
  1944-01-01 Överförd till till Vägförvaltningen i Västerbottens län, Umeå (Svenska Staten) i samband med att vägväsendet i Sverige förstatligas. Ny hemort Umeå.
  1946-11 Utbjuds till salu då vägförvaltningen inte längre har behov av fartyget. Inga anbud kommer in.
  1948 Bogseras till Barsebäck. Upplagd
  1950 Såld av Vägförvaltningen i Blekinge län till Gaeyners Maskinaffär, Malmö för 2.500 SEK för skrotning.
  1950 Såld till Trelleborgs Skrotaffärs AB, Trelleborg för 4.000 SEK för skrotning.
  1950-07 Skrotad.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.