Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustafsberg II
Gustafsberg II utanför Gustafsberg, Uddevalla 2011-06-06
Gustafsberg II utanför Gustafsberg, Uddevalla 2011-06-06
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Riksarkivet, Arkivmappen, Foto, 2013-10-29 PN
* Mats Andreasson, Fridhems varv, EMA 2011-08-11, PN
* Båtologen 1/2017, S44
  Byggd 1898
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 271
  Registernr 9320
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFCI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,49 meter 20,67 meter
  Största bredd 4,18 meter 4,35 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt - 20/9
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Volvo Penta D7A-TA
  Effekt 45 hk, 33 kW 180 hk, 132 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 97 passagerare
  Historik
  1898 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Gustafsberg II till Gustafsbergs Ångslups AB, Uddevalla. Trafik på traden Uddevalla - Gustafsberg.
  1900 Omdöpt till Gustafsberg.
  1915 Såld till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Fortsätter på samma trad.
  1926 Ombyggd med styrhytt och sittplatser på taket.
  1949-06-01 Rederiet i frivillig likvidation.
  1950-05-02 Såld på konkursauktion för 3.000 kr till Uddevalla Trafik AB, Uddevalla.
  1951 Ombyggd. Motoriserad med en begagnad stridsvagnsmotor från andra världskriget.
  1953 Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta, 150 hk, 110 kW, installeras.
  1962 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 150 hk, 110 kW, installeras.
  1967 Ombyggd.
  1968 Uddevalla Trafik AB slås ihop med Uddevalla Turistbyrå AB och bildar tillsammans Uddevalla Turisttrafik AB.
  1982 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD100A, 150 hk, 110 kW, installeras. Maskinen är begagnad och har tidigare suttit ett större lastfartyg för drivning av en bogpropeller.
  1998 Ombyggd och omdöpt till Gustafsberg II.
  2006 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D7A-TA, 180 hk, 132 kW, installeras vid Fridhems Varv, Lysekil.
  2011-02 Uddevalla Turisttrafik AB byter namn till Skärgårdsbåtarna i Uddevalla AB, Uddevalla.
  2016-12 Skärgårdsbåtarna i Uddevalla AB byter namn till Uddevalla Turism AB, Uddevalla.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
Tillbaka till Uddevalla Trafik AB
Tillbaka till Uddevalla Turisttrafik AB
Tillbaka till Skärgårdsbåtarna i Uddevalla AB
Tillbaka till Uddevalla Turism AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.