Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Victor
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1899
  Varv O.A. Bruhn, Dösebacka, Kungälv
  Varvsnummer -
  Registernr 3366
  Fartygstyp Lastångare
  Material -
  IMO nummer 5378854
  Signal JKGC, senare norsk signal LKRZ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 27,58 meter 27,97 meter
  Största bredd 5,44 meter 6,41 meter
  Djupgående - 2,44 meter
  Brt/Nrt 106/69 113/43
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x GM Diesel
  Effekt 50 hk, 37 kW 365 hk, 268 kW
  Toppfart 6 knop 8 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1899 Levererad av O.A. Bruhn som Victor till Göteborgs Murbruks- & Sandcement AB (C.A. Lundahl), Göteborg.
  1901 Såld till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla för 30.000 kr. Godstrafik på traden Göteborg - Uddevalla.
  1923 Överbyggnaden byggs ut till fartygets hela bredd. Nytt tonnage 117 brt.
  1935-12-07 Ångbåts AB Bohusländska Kusten byter namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten.
  1941-09 Såld till Porsgrunds Dampskibsselskap, Porsgrunn, Norge för 40.000 SEK och omdöpt till Pors. Fartyget vedeldas pga. oljebristen under krigen och gör därför bara 5 knop. Vid passering av Rakkeboerne vid Stavern används även segel för att fartyget ska gå snabbare. Trafik på traden Grenland - Skien - Porsgrunn - Brevik - Langesund - Oslo.
  1943 Såld till Gunnar Jensen, Sandar och omdöpt till
Fraktemann 3. Registrerad i Sandefjord. Trafik på Oslofjorden.
  1949 Motoriserad vid Lystad Slip & Mekaniske Verksted, Sandar med en June-Munktell från Jönköpings Motorfabrik AB, 2-cyl, 150 hk, 110 kW. Fartyget gör nu 8 knop.
  1949 Såld till A/S Fraktemann (Ole Johansen och Øyvind Wendel), Larvik för 165.000 NOK.
  1951 Underkänd av Fartygsinspektionen. Upplagd för försäljning.
  1951-08 Såld till D/S A/S Partagas (Norsk Sprængstofindustri A/S), Oslo för 140.000 NOK och omdöpt till Verpen. Ombyggd till tankfartyg för svavelsyra vid Vadrette Mekaniske Verkstad, Skien för 172.000 NOK. Nytt tonnage 113 brt, 60 nrt. Stationerad vid svavelsyrafabriken på Verpen, Hurum.
  1961 Förutom svavelsyra börjar man även att frakta lim och formalin från Hurum till Kristiansand.
  1962 Radar installeras.
  1965 Radiotelefon installeras.
  1966 Ny huvudmaskin, av fabrikat GM Diesel, 6-cyl, 220 hk, 161 kW, installeras. Fartyget gör nu 9 knop.
  1968-12 Såld till Per Hagen, Drammen för 80.000 NOK. Upplagd vid Pettersens Slip, Vollen, Asker. Ny styrhytt i aluminium monteras.
  1969 Såld till Progas A/S, Oslo och omdöpt till Progas 3. Ombyggd till taknfartyg för propangas vid Fredrikstads Mekaniske Verksted, Fredrikstad. Stationerad i Stavanger. Trafik i området mellan Oslo och Mongstad norr om Bergen.
  1975 Ombyggd vid Brødrene Bjørneviks Slip, Stavanger. Sponsoner monteras på båda sidorna. Försedd med sk. "Soft Nose". Ny huvudmaskin, av fabrikat GM Diesel från 1973, 12-cyl, 365 hk, 268 kW, installeras. Nya mått: Längd 27,97 meter, Bredd 6,41 meter, Djupgående 2,44 meter. Nytt tonnage 107 brt, 43 nrt. 8 knop.
  1989 Progas A/S byter namn till AGA Progas A/S, Oslo.
  1995 Såld till Laksfrakt A/S (Bjørn Brasø), Rørvik.
  1996 Ombyggd för att kunna frakta levande fisk. Bl.a. höjs fören. Nytt tonnage 113 brt, 43 nrt. Omdöpt till Bramo 2. Registrerad i Oslo.
  ? Såld till Torgeirson A/S, Kvaløysletta. Tilldelas fiskefartygsbeteckningen "T-262-T". Numret tillhör Tromsø distrikt men fartyget förblir registrerat i Oslo.
  2004-01 Såld till Troms Fiskebåtrederi A/S c/o Maczymal A/S, Tromsø. Registrerad i Oslo.
  2004-02-04 Maskinhaveri vid Værøy i Lofoten vid midnatt. Huvudräddningscentralen skickar en helikopter mot platsen. Innan helikoptern anländer lämnar besättningen på två man och en hund fartyget och simmar mot land där landfiskalen på Værøy möter med varma filtar. Fartyget driver senare mot land och blir vrak.
  2006-09-22 Struken ur skeppsregistret som förlist.
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.