Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Philadelphia
Brage
Brage
Foto: Okänd. Från Sveriges Sjömanshusmuseums arkiv
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Minnesskrift vid SÅAs 50 års jubileum, 1913, S59
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 255
  Registernr 7402
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,66 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1876 Byggd av Motala Mekaniska Werkstads AB som Philadelphia för varvets egen räkning till väldsutställningen i Philadelphia, USA. Fraktas efter utställningen tillbaka till Sverige.
  1877 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Filadelfia.
  1903 Ombyggd och moderniserad.
  1918-07-30 Såld till Varfs - & Rederi AB Brage (E.F. Appeltoft), Norrköping och omdöpt till Brage. Trafik på traden Norrköping - Lindö.
  191? Såld till Rederibolaget Brage, Norrköping. Trafik på Motala Ström, traden Norrköping - Grymtön.
  1922 Såld till Maskinaffären Generator, Göteborg. Motoriserad.
  1923 Såld till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Närtrafik runt Uddevalla.
  1926-05-17 Ny huvudmaskin, av fabrikat Skandia 102B installeras.
  1935-12-07 Ångbåts AB Bohusländska Kusten byter namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten, Uddevalla.
  1936 Såld till Kungliga Vattenfallsstyrelsen, Porjus och omdöpt till Suorva I. Trafik på Stora Lulevattnet.
  1948 Avregistreras.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.