Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Harads
Fd. Färja 62/173 som pråm vid Fyrudden, Valdemarsvik 2008-06-30
Fd. Färja 62/173 som pråm vid Fyrudden, Valdemarsvik 2008-06-30
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstadt, EMA, 2008-08-03 PN
* De gula färjorna, 2010, S92
  Byggd 1952
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 462
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja Liljedalsfärjan II Almarsfärjan Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,00 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Perkins -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1952 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Harads till Vägförvaltningen i Norrbottens län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Luleälven vid Harads, Boden.
  1953 Flyttas till leden Norra Bredåker - Södra Bredåker, Luleälven, Boden och omdöpt till Bredåker.
  1956 Omdöpt till Färja 62/173.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1989 Ersätts av en bro.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.