Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Harads
Fd. Färja 62/173 som pråm vid Fyrudden, Valdemarsvik 2008-06-30
Fd. Färja 62/173 som pråm vid Fyrudden, Valdemarsvik 2008-06-30
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstadt, EMA, 2008-08-03 PN
* De gula färjorna, 2010, S92
  Byggd 1952
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 462
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja Liljedalsfärjan II Almarsfärjan Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,00 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Perkins -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1952 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Harads till Vägförvaltningen i Norrbottens län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Luleälven vid Harads, Boden.
  1953 Flyttas till leden Norra Bredåker - Södra Bredåker, Luleälven, Boden och omdöpt till Bredåker.
  1956 Omdöpt till Färja 62/173.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1989 Ersätts av en bro.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.