Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Almarsfärjan
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1956
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 499
  Registernr 13414
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLPD, numera SFE 2865
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Harads Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja
Liljedalsfärjan II Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,18 meter 14,18 meter
  Största bredd 6,64 meter 6,16 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 33/9
  Maskineri 1 x Bolinder 1 x Volvo Penta
  Effekt 23 hk, 17 kW 110 hk, 81 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1956 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Almarsfärjan till Vägförvaltningen i Värmlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Klarälven, leden Stodene - Almar, Karlstad.
  1956 Omdöpt till Färja 62/220.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 110 hk, 81 kW, installeras.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1983 Såld till Technical Union AB, Göteborg och omdöpt till Snickarpråm Nr 1. Ombyggd till pråm.
  1985-12 Såld till Göteborgs Hamn AB, Göteborg.
  2019-02-11 Överförd till båtregistret med signal SFE 2865.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Göteborgs Hamn AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.