Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Finneråsnäset
Färja 62/179 vid Sundbackssundet, Storsjön 1965-07-02
Färja 62/179 vid Sundbackssundet, Storsjön 1965-07-02
Foto: Bernt Fogelberg
  Fartygsfakta    
  Byggd 1952
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Harads Björsunds Färja II Åkerängsta Färja
Nässundets Färja II Bjursele Färja Liljedalsfärjan II Almarsfärjan Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation År 1969
  Längd öa 14,00 meter 14,00 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,00 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Scania-Vabis -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare 50 passagerare
   4 personbilar 4 personbilar
  Historik
  1952 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Finneråsnäset till Vägförvaltningen i Jämtlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Indalsälven vid Finneråsnäset, Stugun, Ragunda, Jämtland.
  1954 Flyttas till leden Frösön - Rödö, Storsjön och omdöpt till Rödösundets Färja.
  1956 Omdöpt till Färja 62/179.
  1962 Flyttas till leden över Sundbackssundet, Mattmar, Storsjön.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1968 Bogseras av Färja 61/73 till färjebostället i Valla, Storsjön för att svetsas samman med Färja 62/172 och Färja 62/204 och tillsammans bli Färja 62/281.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.