Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Björsunds Färja II
Färja 62/176 i Björsundet, Strängnäs 1965-05-16
Färja 62/176 i Björsundet, Strängnäs 1965-05-16
Foto: Bernt Fogelberg
  Fartygsfakta    
  Byggd 1953
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 466
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Harads Åkerängsta Färja
Nässundets Färja II Bjursele Färja Liljedalsfärjan II Almarsfärjan Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,00 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1953 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Björsunds Färja II för Vägförvaltningen i Södermanlands län. Trafik på leden Ekhammar - Björsund, Strängnäs.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1956 Omdöpt till Färja 62/176.
  1965 Reservfärja.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1967 Koppas ihop med Färja 62/169. Åter i trafik på leden Ekhammar - Björsund, Strängnäs.
  1975 Tas ur trafik och ersätts med en ny färja.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.