Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Almarsfärjan
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1956
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 499
  Registernr 13414
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLPD, numera SFE 2865
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Harads Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja
Liljedalsfärjan II Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,18 meter 14,18 meter
  Största bredd 6,64 meter 6,16 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 33/9
  Maskineri 1 x Bolinder 1 x Volvo Penta
  Effekt 23 hk, 17 kW 110 hk, 81 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1956 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Almarsfärjan till Vägförvaltningen i Värmlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Klarälven, leden Stodene - Almar, Karlstad.
  1956 Omdöpt till Färja 62/220.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, 110 hk, 81 kW, installeras.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1983 Såld till Technical Union AB, Göteborg och omdöpt till Snickarpråm Nr 1. Ombyggd till pråm.
  1985-12 Såld till Göteborgs Hamn AB, Göteborg.
  2019-02-11 Överförd till båtregistret med signal SFE 2865.
  2024-07-15 Såld till Pråmkompaniet i Lysekil AB, Lysekil och omdöpt till Nina. Ny hemort Skoghall.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Göteborgs Hamn AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.