Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Juno
Juno vid Hajstorp 2007-07-15
Juno vid Hajstorp 2007-07-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1874
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 198
  Registernr 1840
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 8634132
  Signal HNMF, numera SFCD
  Systerfartyg Venus
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,65 meter 31,45 meter
  Största bredd 6,50 meter 6,87 meter
  Djupgående 2,82 meter 2,72 meter
  Brt/Nrt 207/138 254/148
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 2 x Volvo Penta TAMD 100A
  Effekt 240 hk, 176 kW 462 hk, 340 kW
  Toppfart 10 knop 10 knop
  Kapacitet - 125 passagerare
  Historik
  1872 Beställd av Motala Ströms Ångfartygs AB. Kontrakterad byggnadskostnad 115.000 rdr rmt.
  1874-04 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Juno till Motala Ströms Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1874-05-02 Insatt i trafik på traden Stockholm - Söderköping - Motala - Vänersborg - Göteborg.
  1874-09-18 Grundstöter i tjock dimma vid Marpilen utanför Sjötorp vid färd från Göteborg mot Stockholm. Dras loss efter några timmar av ångfartygen Motala Ström, Dalsland och Polstjernan. Passagerarna evakueras till ångfartyget Motala Ström som för dem in till Sjötorp. Juno, som fått en större skada i plåten, förs till Sjötorps docka för provisorisk reparation och kan dagen efter fortsätta färden mot Stockholm där reparation kommer ske.
  1876-08-20 Kolliderar ca. kl. 02.00 med ångfartyget Norden i Rågsundet utanför Vålarö, öster om Nyköping vid färd från Stockholm mot Göteborg. Skadorna på fartygen är dock inte större än att de kan fortsätta sina färder. Juno, som får skador på stäven, fortsätter till Motala där reparation av skadorna sker och Norden, som får ett hål på styrbords sida, fortsätter till Stockholm för att repareras på Bergsunds Mekaniska Verkstads AB. Ingen passagerare skadas vid incidenten.
  1877-05-30 Flyttas till traden Mariestad - Sjötorp - Kristinehamn - Karlstad tre gånger/vecka och traden Lidköping - Hellekis - Brommö - Kristinehamn - Karlstad en gång/vecka.
  1878 Traderna ändras till Lidköping - Brommö - Kristinehamn - Karlstad och Lidköping - Köpmannebro - Åmål - Karlstad.
  1882 Flyttas till traden Göteborg - Trollhättan - Vänersborg - Karlstad - Kristinehamn - Mariestad - Lidköping.
  1885 Flyttas till traden Stockholm - Söderköping - Motala - Vadstena - Karlstad - Vänersborg - Göteborg.
  1888-02-28 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm.
  1888 Traden ändras till Stockholm - Söderköping - Motala - Lidköping - Vänersborg - Göteborg.
  1893 Ny ångpanna installeras.
  1894-11-29 Ommätt. Nya mått 29,65 x 6,74 meter. Nytt tonnage 241/161.
  1895-06-06 Kolliderar ca. kl. 13.00 med lastångaren Göta Kanal II i Motala hamn. Kollisionen inträffar när Juno ska lämna sin kajplats och Göta Kanal II ska lägga till på samma plats. Juno får en buckla i sidan medan Göta Kanal II klarar sig utan skador.
  1905-07 Ombyggd på Motala Verkstads Nya AB:s filial på Beckholmen i Stockholm. Får nya raka skrovsidor med runda ventiler och ny överbyggnad i järn med bland annat matsalong, ny inredning och elektrisk belysning. Kostnad för ombyggnaden 45.839 SEK
  1905-07-07 Ommätt. Nytt tonnage 266/178.
  1914-08 Upplagd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm då turisterna minska på grund av starten av första världskriget.
  1919-04 Åter i trafik.
  1919-08 Ny hemort Göteborg.
  1931-06-03 Vid slussning i Söderköping ca. kl. 12.00 kör fartyget rakt igenom nedre slussporten och störtar ner till nästa våning. Orsak till incidenten är att maskinisten missuppfattar styrmannens backsignal. Fartyget klarar sig utan skador men flera fastigheter intill blir översvämmade precis som kanalen i flera kilometer.
  1946-06-20 Ommätt. Nya mått 30,92 x 6,69 meter. Nytt tonnage 281/179.
  1947-08-12 Grundstöter i full fart vid Bokö, sydöst om Trosa, vid färd från Göteborg mot Stockholm. Man kan dock backa ut och fortsätta färden utan skador. Orsak till incidenten är att man går fel sida om en prick vid möte med ett annat fartyg.
  1955 Ångpannan utdömd vid en inspektion efter säsongens slut.
  1956 Motoriserad med två dieselmotorer. Nya huvudmaskiner, av fabrikat, Penta, 330 hk, 243 kW, installeras. Ny, lägre skorsten.
  1956-10 Trafik på traden Strömstad - Tønsberg, Norge under en och en halv månad. Därefter åter trafik i Göta kanal.
  1957-02-21 Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 105.910 SEK. Ny hemort Lidköping.
  1961 Ombyggd på Karlstads Mekaniska Verkstad. Däckshuset förlängs föröver och den stora masten med lastbommen tas bort. Nya mått 30,29 x 6,68 meter. Nytt tonnage 304/158.
  1984 Ommätt. Nya mått 31,45 x 6,68 meter.
  1986 Såld till Canalroute AB, Lidköping.
  1996 Såld till Rederi AB Astrea, Lidköping.
  2001-01 Såld till Strömma Turist & Sjöfart AB, Stockholm. Ny hemort Göteborg.
  2002-05 Ombyggd på Tjörnvarvet AB, Rönnäng, Tjörn. Matsalen renoveras.
  2005-05-18 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2006-05-26 Grundstöter i hård vind i Göta älv vid Göta, Lilla Edet vid 09-tiden på resa mot Göteborg med 34 passagerare och 12 besättningsmän ombord. Fartyget fastnar i leran med nio graders slagsida och kan inte ta sig loss. Passagerarna evakueras av andra båtar och körs till Göteborg med buss. Efter några timmar ankommer bogserbåten Lars till platsen för att dra loss fartyget. Efter att dykare undersökt skrovet fortsätter fartyget vid 17-tiden, för egen maskin, mot Göteborg. Ingen person skadas vid incidenten och inte heller fartyget får några skador.
  2009-04 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 100A, 462 hk, 340 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö. Även ny skorsten.
  2010-05-29 Under resa mot Stockholm kolliderar man kl. 19.20 med en segelbåt som ligger förtöjd vid ett gammalt brofäste vid Klevbrinken, Söderköping. Ombord på segelbåten finns inga personer, medan det ombord på Juno finns 27 passagerare och 11 besättningsmän. Segelbåten får omfattande skador, tar in vatten och sjunker till botten och får senare bärgas av räddningstjänsten. Juno får skador på taket ovanför styrhytten efter att segelbåtens mast gått av och och lagt sig över Junos tak. Ingen person skadas vid incidenten som orsakas av att Juno trycks åt babord av bankeffekten vid passagen förbi segelbåten.
  2014-07-26 Grundstöter ca. kl. 19.00 vid Skarpåsen, väster om Ljungsbro och fastnar med några graders slagsida åt babord. Dras loss efter någon timme av en traktor och kan sedan fortsätta färden utan skador.
  2014-08-04 Grundstöter vid Råssnäsudden, Motala kl. 06.05 på resa mot Göteborg med 29 passagerare och elva besättningsmän ombord. Passagerarna serveras frukost medan besättningen inväntar sjöräddningsenheter som sedan evakuerar passagerarna in till Motala där buss väntar för vidare färd mot dagens utflyktsmål Karlsborg. Fartyget som står hårt på grund tömmer bl a färskvattentankarna för att lätt glida av grundet vid lossdragning, men det är först på sjunde försöket då bl a arbetsbåten Pricken och systerfartyget Wilhelm Tham assisterar som fartyget glider av grundet vid 14-tiden. Efter lossdragning går man in till Motala för inspektion, där man konstaterar att fartyget inte skadats. Orsaken till grundstötningen är att man hamnat på fel sida om ett sjömärke.
  2020 Upplagd på grund av coronapandemin.
  2022-05-17 Åter i trafik efter två års uppehåll. Fösta avgång kl. 09.10 från Packhuskajen, Göteborg mot Stockholm via Göta kanal.
Tillbaka till Motala Ströms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
Tillbaka till Rederi AB Göta Kanal
Tillbaka till Canalroute AB
Tillbaka till Rederi AB Astrea
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1741 fartyg, 1007 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Juno
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Juno Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1874 vid Motala Mekaniska Werkstads AB som ångfartyg för Motala Ströms Ångfartygs AB. Hon sattes i trafik den 2 maj samma år mellan Stockholm och Göteborg via Göta kanal, samma trad som hon fortfarande trafikerar. Under årens lopp har hon byggts om från ett kombinerat last- och passagerarfartyg till att bara ta passagerare och 1956 fick hon ångmaskinen utbytt mot dieselmotorer. Sedan 2001 tillhör hon Strömma Turism & sjöfart AB och är ett populärt inslag varje sommar längs Sveriges blå band.