Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Yngve
Gambrinus IV på Söder Mälarstrand, Stockholm 1972-01-06
Gambrinus IV på Söder Mälarstrand, Stockholm 1972-01-06
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Kerold Klang, EMA, 2007-10-15 PN
* Christer Samuelsson, EMA, 2007-11-04 PN
* Minnesskrift vid SÅAs 50 års jubileum, 1913, S59
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 251
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,81 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1876 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Yngve till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1900 Omdöpt till Svalan.
  1904 Ombyggd med ny överbyggnad.
  1925 Såld till AB Stockholms Bryggerier och omdöpt till Gambrinus IV.
  1949 Såld till R von Arnold, Stockholm och omdöpt till Biran.
  ? Omdöpt till Mari. Ombyggd till lustfartyg.
  1952 Kör över till Helsingfors, Finland där man ligger under de olympiska spelen.
  1962 Såld till Lennart Thörne, Stockholm. Upplagd som husbåt vid Smedsuddsviken, Stockholm.
  1967-05 Omdöpt till Gambrinus IV.
  1971 Såld. Upplagd på land vid Münchenbryggeriet, Söder Mälarstrand, Stockholm för skrovreparation.
  1978-11-13 Eldhärjad på Margretelunds Båtvarv, Bromma. Överbyggnaden totalförstörd.
  ? Såld till Södertälje.
  ? Sjunker utanför Strängnäs.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.